Így telik a MOL Bubi egy napja

Nem mindennapi videóval rukkolt elő a Budapesti Közlekedési Központ: a társaság a korábbi, „a közösségi közlekedés egy napja” videó mintájára animációt készített a MOL Bubi kerékpározások egy átlagos hétköznapjáról. Több mint kétszáz Bubi-gyűjtőállomás csaknem kétezer, forgalomban lévő kerékpárjának felvételi és leadási adata alapján, félmillió GPS-bejelentkezésből egy másfél perces felgyorsított videóban láthatók közösségi kerékpárokkal történő szimulált utazások. A jövőben egészen máshogy fog kinézni egy ilyen felvétel: a tervek szerint a 2026-ban induló Bubi 3.0 rendszerben kétszer annyi kerékpár, öt-hatszor több leadási ponttal, és több mint nyolcvan százalékkal nagyobb területen szolgálja majd ki az igényeket.
Naponta átlagosan közel tízezer, évente pedig 3,5 millió MOL Bubi-utazás történik Budapesten – ebből készített egy különleges animációt a Budapesti Közlekedési Központ. A BKK adatelemzői a videó elkészítéséhez a korábban publikált, „a közösségi közlekedés egy napja” animációjának a tapasztalatait is felhasználták. A ma forgalomban lévő MOL Bubi kerékpárok utazásainak pontos útvonalvezetéseit jelenleg nem rögzítik, ezért a valós gyűjtőállomási kerékpárfelvétel és -leadás közötti utazásokról készítettek életszerű szimulációt.
A szimuláció háttéradatait egy korszerű navigációs motor segítségével számolták, az animáción kirajzolt útvonalak így csaknem félmillió szimulált GPS-bejelentkezésen alapulnak. A videóban – amelyben a 2024. szeptember 3-i, valós idejű MOL Bubi kerékpárfelvételi és -leadási adatokat használták fel –, több mint kétszáz Bubi-gyűjtőállomás csaknem kétezer, forgalomban lévő kerékpárjának felvételi és leadási adata szerepel. Mindebből egy másfél perces felgyorsított animációban rajzolódnak ki a közösségi kerékpárokkal történő szimulált utazások.
A videóban jól kirajzolódnak a bubizók által leggyakrabban használt útvonalak és városrészek. A budai oldal domborzati viszonyai miatt elsősorban a Batthyány tér–Műegyetem–Szent Gellért tér észak–déli összeköttetés emelkedik ki. Szintén élénk forgalom tapasztalható a Szabadság hídon és a Petőfi hídon mindkét irányban. A pesti oldalon a Nagykörút és a Kiskörút különösen népszerű a bubizók körében, főként a Kálvin tér, a Rákóczi tér, a Blaha Lujza tér és az Oktogon környékén gyakori a bringa felvétele és leadása. Népszerű útvonalak továbbá a gyűjtőútvonalak – mint az Üllői út, a Rákóczi út, a Váci út, a Bajcsy-Zsilinszky út vagy a budai oldalon a Bartók Béla út.
Érdekesség, hogy míg a reggeli forgalom elsősorban a város központjába irányul, addig a délutáni csúcs már kiegyenlítettebb: mind a hazafelé vezető, mind az egyéb – például a rekreációs – célú utazások száma érzékelhetően megnő. Ilyen szabadidős célpont például a Margitsziget, ahol a délutáni órákban kiemelkedően sok utazás tapasztalható – mind a szigeten, mind az odavezető utakon és hidakon.
Elektromos bringákkal érkezik a Bubi 3.0
A jövőben egészen máshogy néz majd ki egy ilyen szimuláció: a megújuló Bubi 3.0 közbringarendszerben a tervek szerint kétszer annyi kerékpár, öt-hatszor több leadási ponttal, és több mint nyolcvan százalékkal nagyobb területen szolgálja majd ki az igényeket.
A BKK 2026-ban ugyanis egy új, nemzetközi viszonylatban is innovatívnak számító közbringarendszer indítását tervezi, ami a mostaninál jelentősen nagyobb, rugalmasan bővíthető flottával és elektromos rásegítésű kerékpárokkal valósul majd meg. A társaság eltökélt célja, hogy a Bubi 3.0 rendszerében is folyamatosan fejlessze majd a szolgáltatást, így az legalább olyan mértékű növekedést generáljon, mint amilyen fejlődést a Bubi 1.0-ról a 2.0-ra váltás jelent, továbbá, hogy a Bubi rugalmasan bővíthető flottával, a korábbinál sokkal nagyobb területet lefedve, továbbra is kedvezményes árakkal tegye vonzóvá a városi kerékpározást. Az új rendszer kerékpárjai 2026 elejétől fokozatosan jelenhetnek meg a fővárosi utakon.
A tervek szerint a Bubi 3.0 legalább ötezer kerékpárral indul, amelyből legalább ezer elektromos rásegítésű lesz, és a jelenlegi szolgáltatási terület határától messzebbi, minden fontos, legalább 30 ezres utazásszámmal rendelkező közlekedési csomópontot, így az összes metróállomást is lefedi majd. Az új szolgáltatás olyan városrészekbe is elér majd, mind az Örs vezér tere, Kőbánya-Kispest, Újpest-városkapu, a József Attila-lakótelep, Angyalföld, Zugló vagy az Őrmező. A kerékpárok ráadásul már a Mobi-pontokon is felvehetők és leadhatók lesznek.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!