Íme az F125, Amerika legkörnyezetbarátabb dízelmozdonya!

iho/vasút   ·   2016.07.28. 18:45
400px_emd_f125

A Los Angeles-i Union Station pályaudvaron zajló ceremónián többek között a gyártó Electro-Motive Diesel (EMD) elnöke, a dél-kaliforniai regionális vasúti hatóság Metrolink elnöke és vezérigazgatója, valamint a Kaliforniai Közlekedési Bizottság megbízottja is részt vett. A Metrolink a személyszállító vonatok továbbítására kifejlesztett mozdonytípus első vásárlója, 2013-ban negyven F125-öst rendeltek körülbelül 280 millió dollár értékben. A gépeket 2017 közepétől szállítja az EMD, finanszírozásuk a déli parti levegőminőségi körzet (SCAQMD) Carl Moyer-programján, valamint Kalifornia állam vasútfejlesztési programján keresztül történik – írja az International Railway Journal.

Negyvenet vesz a Metronlink az EMD által gyártott, kétszázas sebességre képes F125-ösökből. Az elővárosi forgalomban felhasználni kívánt gépek az Egyesült Államok legalacsonyabb emissziójú dízelmozdonyai lesznek (fotó: Railway Gazette)

Az EMD a mozdonyokat az 1990-es években gyártott F59PH és F59Phi dízelek utódainak szánja, a Metrolink legtöbb elővárosi vonatán az elődök dübörögnek. Az amerikai gyártó legújabb gázolajos üdvöskéje kifejezetten környezetbarát: az alacsony kibocsátású típus eleget tesz az Egyesült Államok környezetvédelmi hatósága, az EPA legfrissebb, Tier 4-es környezetvédelmi előírásának, az EMD szerint az USA legtisztább dízelmozdonyainak számítanak, legalábbis ami a kibocsátott koromrészecskéket és nitrogén-oxidot illeti. A kipufogógáz-újrahasznosító rendszernek, valamint a karbamid alapú szelektív katalitikus kibocsátáscsökkentésnek köszönhetően az elővárosi forgalomban használt, régebbi dízelmozdonyokéhoz képest akár nyolcvanöt százalékkal is kisebb lehet az F125 emissziós értéke.

A huszonegy méter hosszú és 4445 milliméter magas mozdonytípus megfelel az Amtrak D-05-1355 jelű járműszerkesztési szelvényének, így az Egyesült Államok legforgalmasabb személyszállító vasútvonalán, a keleti parton észak–déli irányban vezető, nagysebességű Northeast Corridoron (NEC) is használható. A teljesen önhordó, ütközésienergia-elnyelő részt is tartalmazó mozdonyszekrényeket a már a Stadlerhez tartozó, spanyolországi Vossloh Rail Vehicles építi. A négytengelyes F125 szolgálati tömege 127 tonna. A mozdonyban a Caterpillar húszhengeres, négyütemű, turbófeltöltésű C175-ös dízelmotorja dolgozik, az erőforrás percenkénti ezernyolcszázas fordulaton adja le négyezer-hétszáz lóerős névleges teljesítményét. Az indító vonóerő 315 kilonewton, a legnagyobb üzemi sebesség százhuszonöt mérföld (kétszázegy kilométer) per óra. A dízelgép forgóvázai is a Vosslohtól érkeznek. A váltakozó áramú vontatómotorok teljesítménye tengelyenként szabályozható, a hagyományos légfék-rendszert pedig megnövelt hatótávú dinamikus fékrendszer segíti. Az EMD által dinamikus fékenergia-visszanyerő rendszernek nevezett technológiának köszönhetően a regeneratív fékrendszer egy bizonyos szintig egymaga képes táplálni a vonat világítási és egyéb elektromos rendszereit – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek