Innen már nincs lejjebb

Ács Attila   ·   2013.02.12. 14:00
credo_inovell_fooldal

Noha már 2011 is negatív rekordot döntött, sejthető volt, hogy nem ez lesz a mélypont, hiszen a volánok számára a buszbeszerzések továbbra is tiltva maradtak, és a korábbi évek tenderinek opciós tételeiben rejlő lehetőségek is kiürültek. Így fordulhatott elő, hogy 2012-ben egyetlen egy új, közforgalmú autóbuszt sem vásároltak Magyarországon, amihez hasonlóra az utóbbi száz évben csupán a második világháború utolsó évében volt példa. A volán társaságok autóbusz-állományának átlagéletkora így körülbelül 13 évre emelkedett, ami közel kétszerese a nyugat-európai értéknek. De még ennél is rosszabb a helyzet Pécsen, ahol már 15 év, illetve a BKV-nál, ahol 18 év a buszok átlagéletkora.

Mercedes-Benz Tourismo - a szürreális hazai állapotokat jól jelzi, hogy hét eladott példánnyal a legkeresettebb busztípussá tudott válni Magyarországon<br>(fotó: Daimler Buses)

Félszáz busz mégis gazdára talált – szinte kivétel nélkül a különjárati szegmensben, a magáncégeknél. Lengyelországokhoz hasonlóan nálunk is a Mercedes vezet, igaz ehhez itt nem kellett 453 eladott busz, elég volt kilenc is. Ebből a kilencből egyébként hét Tourismo 15RHD (így 2012-ben ez bizonyult a legkeresettebb típusnak Magyarországon), kettő pedig Tourino volt. A második helyen három cég osztozik hat-hat-hat busszal; a Volvo, a Ford és az Iveco, harmadik a Temsa öt eladott járművel, őket a Renault, majd az MAN követi négy, illetve három busszal. A „maradékon” további tíz márka osztozkodott 1-2 darabos eladásokkal.

Már közel 200 busz vár eladásra a Kravtex gyárudvarán, tavaly mégis csak egy talált gazdára: a proto Inovell<br>(fotó: Ács Attila)

A két „nagy” hazai cég 1-1 buszt helyezett forgalomba 2012-ben: a prototípus Credo Inovell a CBA-hoz került, a prototípus Ikarus V187 pedig a BKV-nál fut bérleti konstrukcióban. A két cég egyébként eltérően próbálja átvészelni ezt a nehéz időszakot: míg Győrben közel kétszáz buszt gyártottak a saját szakállukra, hogy ne kelljen megválniuk a szakembereiktől, az Ikarusban – jelentős létszámleépítés mellett – átmenetileg teljesen áttértek a buszok felújítására, javítására.

A korábbi évekkel ellentétben 2012-ben jelentős számú használt busz jelent meg a főváros útjain, pontosan száz darab, az alábbi elosztásban: 30 Mercedes-Benz Citaro, 13 Van Hool A300, 38 Volvo 7700 és 19 Aabenraa-Volvo 8500. A Volán cégek többségének sajnos még ehhez hasonló vételekre sem nyílt lehetőségük, elsősorban nem is anyagi okokból, hanem a már oly sokszor említett minisztériumi tiltás miatt.

Az Ikarus V187-est még 2010-ben gyártották, de csak tavaly helyezték forgalomba; jelenleg a BKV-nál közlekedik bérleti konstrukcióban<br>(fotó: Vörös Attila)

És hogy mit hoz az idei év? Ettől csak jobb híreket, ez biztos: már folyamatban van az első Mercedes Citaro buszok gyártása Németországban, amiből több mint 150 fog forgalomba állni Budapesten tavasszal, illetve nyáron. Új, méghozzá igen korszerű és környezetbarát hibrid buszokat vásárolna Kecskemét is, továbbá több mint 100 új busz jelenhet meg Budapest agglomerációjában is, a Volánbusz üzemeltetésében.

Kapcsolódó hírek