Hibrid buszokat venne Kecskemét
A Mercedes Citaro G BlueTec Hybrid hazai premierje tulajdonképpen Kecskeméten történt meg tavaly nyáron, hisz se azelőtt, se azóta nem közlekedett ilyen busz Magyarországon még tesztüzemben sem. Az elérhetetlennek tűnő német csúcstechnika viszont hamarosan a mindennapok részévé válhat a hírös városban, az önkormányzat ugyanis a minap közbeszerzési pályázatot írt ki 25 hibrid csuklós beszerzésére.
A tendernek egy „globális” és egy „lokális” érdekessége is van: előbbi, hogy hazánban eddig sajnos nem igazán preferálták az alternatív megoldásokat, hibrid buszok beszerzésére pedig még soha nem volt példa, főleg nem ekkora mennyiségben. A helyieknek viszont az tűnhet fel, hogy a buszokat nem a jelenlegi szolgáltató, a Kunság Volán, hanem maga a város szerezné be.
És hogy mit kell tudniuk az új járműveknek? Úgynevezett soros hibrid hajtással kell rendelkezniük, ami azt jelenti, hogy a belső égésű motor egy generátort hajt; az így termelt áram egyrészt forgathatja a villamos motort, másrészt töltheti az akkumulátorokat is. A fékezési energia itt a „hagyományos” buszokkal ellentétben nem hővé, hanem elektromos árammá alakul, amit a következő gyorsításnál szintén fel lehet használni, akár a dízelmotor segedelme nélkül, tisztán elektromos üzemben is. A hibrid busz így néhány kilométert akár károsanyag-kibocsátás nélkül is meg tud tenni.
A buszok motorjának meg kell felelnie az EEV környezetvédelmi normának, továbbá rendelkeznie kell ABS, ASR, valamint CAN busz rendszerrel is. Az alacsony padló szintén alapkövetelmény, mint ahogy a gyors utascserét biztosító négy, kétszárnyú, ugyanolyan méretű és működésű utasajtó is. A buszokba minimálisan 35 utasülést kell beépíteni, az össz-férőhelykapacitásuk pedig nem lehet kevesebb 130 főnél (az állóhelyeket négyzetméterenként hat fővel számolva). Alkalmatlan az ajánlattevő, ha az utóbbi három évre visszamenőleg nem rendelkezik legalább tíz alacsony padlós hibrid busz szállítására szóló referenciával.
A beszerzés becsült nettó ára több mint négymilliárd forint, egy buszra tehát körülbelül 170 millió forintot szán a cég, ami egy korszerű, de „hagyományos” dízelbusz vételárának hozzávetőlegesen a kétszerese. Az összeget saját forrásból, illetve európai uniós támogatásból kívánja előteremteni a város.
A pályázaton jó eséllyel indulhat a már említett Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid, de van a kiírásnak megfelelő jármű a lengyel Solaris, a svájci Hess, a belga Van Hool és a holland VDL termékpalettáján is. Sajnos a magyar gyártók ezúttal is hoppon maradnak, hiszen a nemzetközi trenddel ellentétben egyikőjük sem fejleszt hibrid, de semmilyen egyéb alternatív hajtású buszt sem.
A tervek szerint némileg átalakulna a város közlekedési hálózata is: a jövőben a Nagykörúton belül csak a csökkentett emissziójú járművek hajthatnának be, az újonnan beszerezni kívánt hibrid buszok pedig ezen a részen emissziómentesen, vagyis teljesen elektromos módban járnának.