Villamospótlóként debütálnak a Citarók

Ács Attila   ·   2012.03.25. 17:00
bkvcitaro_fooldal

Európa legkedveltebb autóbuszai több hazai üzemeltető után tavaly ősszel Budapestre is megérkeztek, az akkori terveknek megfelelően a honosításuk befejeztével idén tavasszal, tehát ez idő tájt álltak volna forgalomba. A BKV és az Evobus azonban a mai napig nem tudott megegyezni néhány kérdésben, ezért a Citarókat eddig nélkülöznie kellett a fővárosi utazóközönségnek.

Viszont a szükség nagy úr: a 28-as és a 37-es villamosok pályájának felújítása miatt megnövekedett autóbuszigényt a jelenlegi járműparkkal hétköznapokon nem tudná megoldani a BKV, így kézenfekvő volt, hogy március 26-tól bevetik az új beszerzésű Mercedeseket is.

A 28-37V vonala, március 25. április 6. között itt érdemes keresni a Citarókat<br>(forrás: BKV)

A tárgyalások elhúzódása miatt a buszokon eddig semmilyen komolyabb átalakítás nem történt, emiatt gyakorlatilag az eredeti állapotukban állnak forgalomba. A kéthetes pótlás idejére mechanikus jegykezelőket kapnak, az utastájékoztatásról pedig matricák és táblák fognak gondoskodni.

Információink szerint a Citaro-flotta egyharmadára, tehát tíz jármű felbukkanására lehet számítani, ezek rendszám szerint az LYH-111–113, valamint a 117–123 tartományból kerülnek ki. Ha a flotta egésze nem is, de ez a tíz busz – műszaki szempontból – majdnem egységes, mindegyikben OM 906(h)LA típusú, 205 kilowattos, Euro III-as környezetvédelmi minősítésű dízelmotor és 5 sebességes ZF automata váltó van.

A motor jelölésében a h betű a fekvő hengerelrendezésre utal: ez a tízes csomagból a 2001-es gyártású buszok sajátja, itt a második ajtótól folyamatosan emelkedik a padlószint hátrafelé, így a harmadik ajtónál már egy lépcső beiktatása is szükségessé vált. A 2003-as példányokban álló motor található, ezek teljes hosszban alacsonypadlósak. Frankfurtból származnak, ennek megfelelően a helyi, VGF nevű közlekedési vállalat jellegzetes türkizkék színében (RAL 5018) pompáznak továbbra is. Többségük tehát 2003-as, négy jármű pedig 2001-es gyártmány, futásteljesítményük félmillió kilométer körül mozog.

A pótlás idejére a Kőbánya autóbuszgarázs ad otthont a Citaróknak, ahol az elmúlt napokban a sofőrök képzése már megtörtént, és azt lehet mondani, hogy az első benyomások igen kedvezőek a járművekkel kapcsolatban, remélhetőleg az utasoknak sem kell majd csalódniuk.

A BKV új buszai, frankfurti köntösben. A képre kattintva galéria nyílik meg!<br>(fotók: Vörös Attila)

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.