Jelentős változás az EKR-ben: új lendületet kap az intermodális és fenntartható közlekedés

Egy új energiaügyi miniszteri rendelet a közlekedési szektorban működőknek új lehetőségeket teremt az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszerben. Az új szabályozás lehetővé teszi – többek között – elavult tehergépjárművek, targoncák, buszok, mozdonyok cseréjét korszerűbb, energiatakarékosabb eszközökre, és támogatást ad az intermodális fuvarozásra való átállásra. A szakmai együttműködés példaértékű: a módosítások az Energiaügyi Minisztérium iránymutatásával, az MLSZKSZ, a Hungrail, az MKFE és a NiT Hungary közös munkájával valósultak meg.
Amikor a közúti, vasúti és logisztikai szakma egy asztalhoz ül, és az állami szabályalkotással közösen húz egy irányba, abból nemcsak új rendelet, hanem új korszak is születik. A 2025. augusztus 1-jétől hatályos miniszteri rendelet, ami az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer (EKR) szabályait módosította, éppen ilyen fordulópont. A közlekedési szektornak hosszú idő után új, érdemi támogatási lehetőségeket kínál, amik valódi zöld átállást és versenyképességi előnyt jelentenek – különösen az intermodális fuvarozás területén.
A jogszabály-módosítás háttere példaértékű szakmai együttműködés eredménye: az Energiaügyi Minisztérium iránymutatása mellett a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ), a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a NiT Hungary közösen dolgozták ki az új katalóguslapok tartalmát. A közös munka célja egy olyan szabályozási keret megteremtése volt, ami a gyakorlatban is működik – egyszerre szolgálja az uniós energiahatékonysági célokat, és támogatja a piaci szereplők technológiai és fenntarthatósági fejlődését.
Az új szabályozás alapján lehetőség nyílik régi, elavult járművek – például legalább nyolcszemélyes buszok, 3,5 tonna feletti teherautók, dízelmozdonyok és motorvonatok – cseréjének támogatására, amennyiben az új eszközök energiahatékonyabb, zéró emissziós vagy más, nem fosszilis hajtással működő technológiát képviselnek. Támogathatóvá vált a logisztikában széles körben használt, fosszilis energiával működő targoncák cseréje is környezetbarát, korszerűbb alternatívákra.
Kiemelkedően fontos változás történt az intermodális fuvarozás támogatásában is. Az új szabályok már nemcsak a közúti félpótkocsik vasútra terelését támogatják, hanem a 45 lábas konténerekbe, illetve csereszekrényekbe átterelt forgalmak is elszámolhatók. Ráadásul a szállítmányozók szerepe immár szabályozott, így az általuk szervezett intermodális forgalmak is bekerülhetnek az elszámolásba. További jelentős változás, hogy a támogatás élettartama az eddigi egy évről hat évre nőtt, ezzel hosszú távú elköteleződésre ösztönözve a piaci szereplőket. Ez nemcsak tervezhetőséget ad, de ösztönzi is azokat a cégeket, akik korábban nem mertek hosszú távon belevágni az intermodális logisztika fejlesztésébe.
2024-ben, a vonatozó közúti félpótkocsik száma 27 ezer 913 volt, ez 21,3 százalékos növekedést jelentett a 2023-as forgalomhoz képest. Ezt a növekedést, az EKR előző verziójának hatása eredményezte, ebből látszik, hogy érdemes ezen a vonalon további támogatásokat biztosítani a fuvarozás zöldítése érdekében.
Az új rendszer kiszélesíti azok körét, akik részt vehetnek az EKR programban. A jelenlegi öt-hat közúti fuvarozó cég mellett, olyanok számára is elérhetővé válik az intermodális fuvarozás kipróbálása és bevezetés, akik eddig nem tudtak élni ezzel a lehetőséggel. Ugyanakkor az új szabályok nagyobb tudatosságot és szakmai fegyelmet is elvárnak: a hosszú távú fenntarthatóság nemcsak járműcserét jelent, hanem tervezési kultúrát, vállalati elkötelezettséget és mélyebb szakmai ismereteket is.
– A mostani rendelet megalkotása nemcsak egy technikai szabálycsomag – hanem egy közös siker, ami megmutatja, hogy ha a szakma és az állam valódi párbeszédet folytat, akkor kézzelfogható, hosszú távú eredmények születhetnek. És ez még csak a kezdet – mondta Bíró Koppány Ajtony, az MLSZKSZ főtitkára.
Aki szeretne első kézből tájékozódni az új EKR katalógus gyakorlati alkalmazásáról, az október 9-én megteheti az 5. Kelet-Európai Intermodális Konferencián, vagy forduljon érdekvédelmi szervezetéhez (NiT Hungray, MLSZKSZ, MKFE, Hungrail). A rendezvénynek a budapesti Marriott Hotel ad otthont, ahol a döntéshozók, szabályalkotók és piaci szereplők közösen tekintik át a rendelet adta lehetőségeket és kihívásokat. Az esemény kiváló alkalom arra is, hogy az érintettek feltegyék kérdéseiket, megosszák tapasztalataikat, és kapcsolatokat építsenek a jövő fenntartható logisztikájáért.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!