Jó ötletnek tűnt, de a jelek szerint mégsem az: százmilliókban mérhető már most a MÁV vesztesége a vármegye- és országbérletek miatt – Népszava-információ

iho/vasút   ·   2023.08.15. 10:15
11_varmegyeberletek

Lázár János minisztériuma szerint viszont a vásárlások emelkedő trendje tört csak meg.

A Népszava írása szerint „júniusra már több mint 400 millióval maradt el a 2022-es nyár nyitó havi bevételétől. A cég az első négy hónapban hullámzóan ugyan, de összesen 7,5 milliárd fölötti többletet hozott össze a jegy- és bérleteladásból.”

Május 1-jétől pedig elkezdték árulni a vármegye- és országbérleteket.

„A cég egyik belső elemzéséből Népszavához eljutott adatok szerint már májusban 953 millió forinttal csökkent a bevétel az idei áprilisi menetjegy- és bérleteladáshoz képest, de még így is több mint félmilliárdos többletet tudtak összehozni az előző évihez viszonyítva. Júniusban már nem sikerült ez a bravúr. A visszaesés májushoz képest meghaladta az egymilliárdot, a menetdíjakból befolyt összeg pedig csaknem félmilliárddal kevesebb volt, mint 2022 júniusában. Alig két hónap alatt tehát 2 milliárdot vett ki a MÁV kasszából a szakmai szervezetek szerint inkább politikai terméknek, mintsem közlekedéspolitikai döntésnek nevezhető kormányzati intézkedés.”

(illusztrációk: Vörös Attila)

A bérletek bevezetése után az IC- és gyorsvonati pótjegyeket júliustól megszüntették, sőt, a korábbi tervekkel ellentétben lehetővé tették, hogy az országbérlet is érvényes legyen az intercityken, másodosztályon. A Népszava kereste az Építési és Közlekedési Minisztériumot, ahol tagadták, hogy a MÁV bevétele csökkenne.

A lap azt is megjegyezte, „az év elején 3 milliárdot a vasúti személyszállításra csoportosítottak át. (További 10,6 milliárdot az autóbuszos közszolgáltatásra, míg az elővárosi közösségi közlekedés működtetésére 400 millió forintot, lévén a távolsági Volánbuszokon is váltható kedvezményes bérlet.) Ám ez – legalábbis a vasúti veszteségre – aligha lesz elég. A közlekedési tárca erős mentőakcióba kezdett. Díjkorrekció címén, illetve »a finanszírozási igény növekedésével összhangban« több mint egy tucat vidéki önkormányzat esetében emelték meg jelentősen a helyközi járatokkal végzett helyi buszszolgáltatásért fizetett hozzájárulás díját. Budaörs például 150 milliót fizet, míg Érdnek a 2022-es 14,8 millió forintról 52,5 millióra emelték a hozzájárulás összegét, független attól, hogy az önkormányzat külön fizet a helyi két járat üzemeltetéséért évi 50,5 millió forintot a Volánnak. Érd nem fogadta el az ajánlatot, mert nem volt miből fizetni a megemelt díjat.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Kisvasút Nagyvasút Vasútmodell Városi vasút Vasút

Zárójelentés a Kálmán Imre EN vonaton kitört pánikról

T. H. F.   ·   2024.10.03. 12:00

Megjelent a legújabb Indóház, hasábjain többek között a címben is jelzett témával, a GYSEV Púposának különvonatával, az államvasúti motoros vontatás indulásával, a MÁV Igazgatóság a múlt század negyvenes évek elején jellemző napi négy-, illetve hatórás munkarendjével, vagy a ČKD Tatra KT4 rövid-csuklós villamos motorkocsi fél évszázadával.