Jövő tavaszra készülhet el Tatabánya új közúti aluljárója

iho/közút   ·   2022.06.02. 12:00
tatabanya_aluljaro_01

A műtárgy a megyeszékhely Bánhida és Sárberek városrészeit köti majd össze, melyeket jelenleg még elválaszt a vasút.

A Tatabányát kettészelő 1-es számú, nagy forgalmú Budapest–Hegyeshalom vasútvonalat keresztező aluljáró létesítését is magába foglaló, 824 méter hosszú, útszakasz munkálatai két éve kezdődtek el. A projekt fizikai kivitelezése, melynek keretében megvalósul a bánhidai városrész Madách Imre utca–Polacsek utca kereszteződését a sárbereki városrész Vízmű–Szakközépiskola csomópontjának kétszer egy sávos összekötése, a műszaki ütemtervnek megfelelően halad. A forgalmi sávokon felül gyalogjárdát és kerékpárutat, valamint kapcsolódó támfalszerkezeteket is kialakítanak.

A város polgármestere, Szücsné Posztovics Ilona elmondta: a Bánhida és Sárberek városrészeket összekötő út megépülése „stratégiailag változtatja meg Tatabánya város közlekedését. Az infrastruktúra megváltozik, a kapcsolódó utak funkcionálisan más szerepet fognak betölteni a jövőben. Annak érdekében, hogy az elkészült gyűjtőutat minél hatékonyabban és könnyebben használhassa a lakosság, a bekapcsolódó utak minőségének is ki kell szolgálnia a közlekedőket. Ezen fejlesztések tervezése is most zajlik.”

A projekt megrendelője, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. feladata a közúti aluljáró kivitelezése, mely már 94 százalékban elkészült, jelenleg a befejező munkálatok zajlanak.

Ütemtervnek megfelelően halad a tatabányai Bánhida és Sárberek városrészeket a vasúti pálya alatt összekötő aluljáró és közút megvalósítása (fotók: NIF Zrt.)

A kivitelező A-Híd Építő Zrt. nyilatkozata szerint a beruházást komplex, a vasútvonal tervezett fejlesztését is figyelembe vevő tervezési munka előzte meg, A sárberki oldalon az altalaj nem rendelkezett megfelelő teherbírással, így ott talajcserére, zúzottkő elhelyezésére volt szükség. A bánhidai oldalon már a pályaszerkezet építése zajlik. Az aluljáró építésekor különös figyelmet fordítottak arra, hogy a csapadékvíz a nagyobb esőzések alkalmával se okozzon fennakadást a közlekedésben. Ennek érdekében két, nagyteljesítményű szivattyú gondoskodik majd az útról lefolyó, összegyűlt víz elvezetéséről.

Az aluljáró kialakításai munkálatai során 2021-ben terelővágányt építettek ki a vasúti forgalom fenntartásához, majd megkezdődtek a közúti aluljáró és a vasúti felüljáró alapozási munkái, a föld kitermelése. A vasúti híd építése őszre befejeződött, így a vasúti forgalom visszakerült eredeti nyomvonalra, a terelővágányt elbontották. Megtörtént a közművezetékek kiváltása, védelembe helyezése is. 2022-ben a sárberki oldalon folytatódott a közúti aluljáró építése, a bánhidai oldalon az aluljáró-alapozás építése. Megkezdődtek az útépítési munkák a Polacsek utca és a sárberki lakótelep között, valamint a közművek, a vízelvezetés és a közvilágítás kiépítése.

Idén ősszel készülhet el az út teljes aszfalt kopórétege, a közúti aluljáró a befejező munkákhoz ér, kiépítik az átemelő gépészetet, továbbá növényeket telepítenek és füvesítenek. A befejező munkákra, a burkolati jelek festésére, a forgalomtechnikai létesítmények kiépítéséra, a korlátok elhelyezésére 2023-ban kerül sor.

A TOP-6.1.5-16-TB1-2017-00002 azonosítószámú, „Bánhida és Sárberek városrészek összekötését biztosító útfejlesztés” című projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával, a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg. A bruttó 6 milliárd 979 millió forintos költségvetésű beruházás 3 milliárd 377 millió 705 ezer 733 forint TOP támogatást, száz százalékos támogatási intenzitás mellett, a Modern Városok Programból 3 milliárd 250 millió 983 ezer 842 forintos támogatást, Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzatától pedig 351 millió 258 ezer 85 forint hozzájárulást szerzett.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek