Karácsonyra Magyar Közlönyt!
A napi.hu szúrta ki, hogy Magyar Közlönyben újabb salátarendelet jelent meg. A rendelet mellékletében elrejtett lista módosítja a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra-beruházások listáját.
Eszerint legforgalmasabb autópályánk tovább épül, kiegészül az égetően szükséges Bóly és Ivándárda (országhatár) közötti szakasszal, mindenesetre Villánynál nem épül csomópont. Az M7-es autópályát Zalaegerszeggel összekötő M76-os eddig gyorsútként szerepelt, most autóút lett kiindulópontja a holládi csomópont. A 102-es számú főút Esztergom és az M1-es autópálya közötti szakaszának eddig érvényes fejlesztése helyett az M100-as autóút épül meg, az Esztergom és az M1-es autópálya közötti szakaszon.
Kiegészítésként került be a rendelet mellékletébe 115 új kiemelt projekt. Ezek közül néhány:
- Az M3 gyorsforgalmi út Vásárosnamény és Beregdaróc (országhatár) közötti szakaszának előkészítése,
- a Szeged és Debrecen közötti 2×2 sávos közúti kapcsolat kialakításának előkészítése,
- az M8-as autóút M7-es autópálya és Dunaújváros, valamint Dunavecse és Kecskemét (észak) közötti szakasz előkészítése,
- az M49-es autóút M3-as autópálya (Vaja) és Csenger (az országhatár) közötti szakasz előkészítése,
- a 8-as számú főút és a 82-es számú főút közötti – a veszprémi sportlétesítmények megközelítésének javítását szolgáló – közúti kapcsolat megvalósítása,
- a tokaji Erzsébet királyné Tisza-hídon vezetett kerékpárút megvalósítása,
- az M4-es autóút Törökszentmiklós (nyugat) és Püspökladány, valamint a Püspökladány és Berettyóújfalu közötti szakasz előkészítése,
- a záhonyi közúti Tisza-híd mellett új közúti Tisza-híd (M34) előkészítése,
- a Veszprém, Aranyosvölgy feletti új völgyhíd és az ehhez kapcsolódó, a város belső elérhetőségét javító közútfejlesztés előkészítése,
- a paksi kikötőkhöz vezető út megvalósítása,
- az M6-os autópálya és a 6-os számú főút közötti, paksi összekötő út megvalósítása,
- a 67-es számú főútnak az M7-es autópálya és Kaposvár (észak) közötti között 2×2 sávos úttá fejlesztése.
A Szeged és Debrecen közötti útkapcsolat esetében kérdéses, hogy ennek Magyarország területén és nem a határ túloldalán kell-e futnia, ahogy erről már a szerkesztők között is késhegyig menő viták folytak. Ezentúl érdekes kérdés, hogy ha egy, az egész országra nézve tangenciális kapcsolatot ilyen erősnek értékelnek, vajon a vasúti forgalomszervezésben nem kellene-e ennek utánamenni és kielégíteni egy kötöttpályán is nyilvánvalóan megmutatkozó igényt.
Néhány fontosabb kerékpárút a listáról:
- Dunakeszi–Fót,
- Szob–Ipolydamásd és
- Tószeg–Szolnok közötti épül kerékpárút.
A Dunakeszi és Fót közötti kerékpárútnak egy kis része megépült már korábban, az M2-es út új felüljárójához csatlakozóan, aztán ezt a szakaszt az évek során elérte a Dunakeszin belül épülgető kerékpárút, de üdvözlendő, hogy a Fót felé továbbhaladó szakasszal tényleg összenő a két település, kerékpáros-szempontból is. Kérdés, hogy a kerékpárút dunakeszi végpontja – amely most a vasúti felüljárónál van – hogyan tud majd csatlakozni a dunakanyari kerékpárúthoz. Úgy sejtjük, sehogy, azaz csak olyan kerülőkkel, amelyek egyben használhatatlanná teszik.
A Szob és Ipolydamásd közötti kerékpárút szükségességéről nem vagyunk meggyőződve. Ez egy alacsony forgalmú útszakasz, kerékpárral mindenféle igényszinten kiválóan járható, ellentétben a Duna-balparti kerékpárúttal, amely a fizikai megsemmisülés különböző előrehaladott fázisait mutatja, mivel a kétezres évek óta semmiféle fenntartás nem volt itt megfigyelhető. Ebben az esetben is fel kellene tehát tenni a kérdést, hogy mivégre a hálózatbővítés, ha a meglévő infrastruktúra szinten tartása nyilvánvalóan lehetetlen. Klassz lesz Ipolydamásd felé zsírúj kerékpárúton suhanni, de oda addig valahogy el is kellene jutni, lehetőleg nem átkozódva.
A közút esetében – úgy tűnik – ezt a probléma mindennapjaink elfogadott, szerves velejárója lett, a megoldás legkisebb reménye nélkül.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!