Két év múlva jöhetnek a KISS-ek

iho   ·   2017.04.12. 18:45
mavos_kiss0

Tehát a FLIRT, a Flinker Leichter Innovativer Regional-Triebzug után itt az ugyancsak Stadler-tőről fakadó Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug, a KISS; az első emeletesek 2019 tavaszától állhatnak forgalomba a legnagyobb forgalmú váci és ceglédi vonalakon. A MÁV-Start a nagy kapacitású motorvonattender nyertesével, a Stadler Bussnang AG-vel megkötött keretmegállapodása rugalmas keretlehívást tesz lehetővé: első lépésben a vasútvállalat minimum tíz járműre vállal lehívási kötelezettséget, méghozzá úgy, hogy az üzemeltetési készletre és oktatásra is maradjon fedezet, egyúttal tartalékot is képez az euróban megkötött szerződés árfolyamkockázatának lefedésére. A további motorvonatok megvásárlására, azaz eseti szerződések megkötésére és teljesítésére a keretmegállapodás időtartama alatt, az aláírástól számított 96 hónapon belül kerülhet sor. Az első lehívás tetszőleges járműszámmal bővíthető, a továbbiakban a minimális lehívási mennyiség három járművenként valósulhat meg.

Jól áll neki a Nyugati (látványtervek: Stadler)

Az első lehívás fedezetét az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) 60,55 milliárd forintos forráskerete adja – a keretmegállapodás megkötését követő konzultáción véglegesített feltételekkel kerül sor a tényleges lehívásra. Az első tíz KISS-jármű beszerzése egységenként 16,9 millió euróba kerül, a további harminc beszerzésénél az egységár 14,95 millió euró.

A nagy befogadóképességű, hatszáz ülőhelyes (595 fix és öt lehajtható ülésű) emeletes KISS-ek lesznek az első emeletes motorvonatok Magyarország vasúti közlekedésének történetében. A 160 km/óra engedélyezett sebességű, 95 százalék feletti rendelkezésre állással üzemelő, megbízható járművek a Start kötelékében szolgáló 123 FLIRT elővárosi villamos motorvonattal is illeszkednek, ezért akár szinkronüzemben is kiadhatók a forgalomba – a kapcsolókészülék között 155,88 méteres KISS és a 74,078 méteres FLIRT tehát elfér a 250 méteres (sk + 55) peron mellett.

Érdekesség, hogy a hatrészes KISS alá nem Jacobs-forgóvázak vannak bekötve, hanem kocsitestenként két–két futóforgóváz; a hajtottak a járművégeken találhatók. Az alapból 12 kerékpár (továbbá öt babakocsi és négy kerekesszék) szállítására alkalmas emeletes motorvonatok vonatkozó kapacitása legfeljebb hetven ülés gyorsan megoldható kiszerelésével huszonnéggyel bővíthető. A fedélzeten három hagyományos és egy mozgássérült WC lesz, az utascsere lebonyolítására oldalanként 12–12, a FLIRT-ökénél szélesebb ajtó szolgál.

Fontos: a Stadler Bussnang AG a Dunakeszi Járműjavító Kft.-vel közösen adta be pályázatát. Dunakeszi a betétkocsik festéséért, összeszerelésért, illetve a már kész járművek üzembe helyezéséért, a Stadler szolnoki üzeme a nyers kocsiszekrények hegesztéséért és a forgóvázak gyártásáért felel majd. Ezzel az egyes járművek hazai hozzáadott értéke meghaladhatja az ötven százalékot is. A projekt felügyeletét a Stadler emeletes járművekért felelős kompetenciaközpontjaként működő svájci altenrheini gyár látja el.

A MÁV-Start a KISS vonatokat a nagy forgalmú Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vasútvonalakon állítja forgalomba 2019-től. Jelenleg úgy néz ki, hogy az emeletesek előfordulnak majd iskolaidőszaki hétvégéken Debrecen és Nyíregyháza térségében, a nyári szezonban pedig a Dél-Balatonnál és a Velencei-tónál. A további motorvonatok – az előző két vasútvonal mellett – a későbbiekben a Budapest–Újszász–Szolnok és a Budapest–Hatvan vonalszakaszokon közlekedhetnek. Mindez azt is jelenti, hogy negyven beszerzett emeletes motorvonatot feltételezve a kontingens hozzávetőlegesen harminc millió utasnak (per év) teszi kényelmesebbé az eljutást A-ból B-be.

Az emeletes motorvonatokat a Start saját, szolnoki telephelyén fogja karbantartani.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek