Két évtized után ismét épült új nyomvonal a MÁV törzshálózatán: a 40a-n már csak az ETCS-t kell megcsinálnia a Siemensnek

iho/vasút   ·   2022.07.14. 18:00
01_40a_kesz

A most átadott beruházás a Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs vasútvonal felújításának második ütemeként valósult meg. Ezzel vált teljessé az ország legnagyobb bruttó 156 milliárd forintból megvalósult vasúti fejlesztése.

A Százhalombatta (bez.)–Pusztaszabolcs (bez.) vasútvonal szakasz a 40-es Budapest–Pusztaszabolcs–Dombóvár–Pécs vasútvonal Budapest elővárosában található szakasza, ami a csatlakozó Dombóvár–Kaposvár–Gyékényes országhatár vonallal együtt az Európai Unió TEN-T törzshálózatának (Mediterrán korridor) része. A vasútvonal kiemelt elővárosi szereppel rendelkezik, emellett néhány jelentős ipartelep áruforgalmának kiszolgálása is a vonalon zajlik.

Kattintson, galéria nyílik! (térkép, fotók: NIF Zrt.)

A vasúti pálya korszerűsítése a NIF Zrt. beruházásában két szakaszra bontva valósult meg:

  • A Százhalombatta és Ercsi elágazás közötti szakaszt megelőzően legutóbb az ezredfordulón készült el új nyomvonalon vezetett vasúti pálya Zalalövő és Bajánsenye között. A 15,7 kilométer hosszú szakasz felújításának keretében 12,98 kilométeren teljesen új nyomvonalon épült ki a kétvágányú pálya, amely által külön választható a Magyarország számára kiemelt jelentőséggel bíró MOL Nyrt. Dunai Olajfinomítóba érkező és induló szerelvények leközlekedtetése. Az elkészült vasúti pályán részben 120, részben 160 kilométer/órás sebességgel haladhatnak a vonatok, aminek feltétele az új ETCS biztosítóberendezés kiépítése, ami a beruházás részeként külön projektben valósul meg. A beruházás keretében teljesen megújult Százhalombatta állomás is. A közlekedés megkönnyítése és az utazók kényelme érdekében korszerű magasperonokat alakítottak ki, új gyalogos peronaluljáró, rámpák, liftek és perontetők épültek, a térvilágítást modernizálták. Az állomás környezetében hatvanegy férőhelyes P+R parkoló és negyven férőhelyes B+R parkoló létesült, így kényelmesebbé vált a vasút megközelítése. A korszerűsítés keretében a teljes szakaszon megújult a villamos felsővezetéki hálózat, kiépült a villamos váltófűtés, tizennégy műtárgy és hat különszintű csomópont épült vagy épült át. A vasúti zajhatás csökkentése érdekében összesen 1,2 kilométer hosszan zajvédő falat emeltek.
  • Az Ercsi elágazás és Pusztaszabolcs között szintén megvalósult a 12,2 kilométer hosszú, kétvágányú vasúti vonalszakasz teljes átépítése, a kapcsolódó létesítmények korszerűsítésével. Összesen harminchárom kilométer hézagnélküli vágány épült, a villamos felsővezetéki hálózatot felújították, a villamos váltófűtést kiépítették. A szakaszon hat szintbeni csomópont és tíz műtárgy épült vagy épült át. A zaj- és rezgésvédelem szempontjából szükséges helyeken összesen 810 méter zajvédő fal létesült. Iváncsa állomás megállóhellyé épült át, teljeskörűen felújították Pusztaszabolcs állomást is. Mindkét helyen korszerű magasperonok, új gyalogos peronaluljáró, rámpák, liftek, perontetők épültek, korszerű térvilágítási rendszert létesítettek és elbontották a használaton kívüli állomási épületeket. Iváncsa megállóhelyen százhuszonnégy férőhelyes P+R parkolót, ötvenhat férőhelyes B+R parkolót, Pusztaszabolcs állomáson hetvenkét férőhelyes P+R parkolót és százhúsz férőhelyes B+R parkolót alakítottak ki, ezzel is segítve az állomásra érkezők közlekedését.

Virág István, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese az átadón elmondta, az új pályaszakasznak és az üzembe helyezett Központi Forgalomirányításnak köszönhetően a 40a, valamint a 40. számú vonalakon kiszámíthatóbbá, megbízhatóbbá válik a vasúti közlekedés. A Déli pályaudvarról délután Dunaújvárosba, illetve este Dombóvárra közlekedő zónázó vonatok, és a reggel Pusztaszabolcsról Budapestre közlekedő zónázó vonatok is megállnak Iváncsa megállóhelyen. A jegy- és bérletvásárlás megkönnyítése érdekében a vonalon 2022 tavaszán minden állomásra és megállóhelyre új típusú jegykiadó automatát telepített a MÁV-Start.

A beruházás részeként korszerűsítettek három állomási és három nyílt vonali útátjárót. Az átadót követően a vonalszakaszt érintő munkák nem érnek véget, mivel az ETCS rendszer megvalósítása jelenleg is folyamatban van a Siemens Mobility Kft. kivitelezésében.

A pályafelújítási munkálatokat a Mészáros és Mészáros Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. és Vasútépítők Pályatervező, Kivitelező és Iparvágányfenntartó Kft. konzorciuma végezte. A fejlesztés uniós és hazai forrás felhasználásával, a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatásával, a Technológiai és Ipari Minisztérium (jogelődje: Innovációs és Technológiai Minisztérium) megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek