Két vezetőfülkés tehermozdonyt gyártat az Indian Railways

iho   ·   2013.11.22. 07:30
400px_indian_wdg4d

A hindu vallás szent városában, a Gangesz-folyó partján felépült Váránasziban található dízelmozdonygyárban (Diesel Locomotive Works, DLW) november elején rántották le a leplet a WDG4D dízelmozdony-sorozat prototípusáról. Az Indian Railways (IR) szerint a Vijay névre keresztelt gép a járműgyártó első, két vezetőfülkés, tehervonatok továbbítására kifejlesztett dízel-villamos mozdonya. A hivatalos ceremónián a vasúttársaság testületi elnöke elmondta, az új járműtípus jelentős áttörést jelent nemcsak a váránaszi üzem, hanem az IR és egész India számára is.

A szubkontinens-ország nemzeti vasútja hagyományosan egy vezetőállásos mozdonyokat használt, azonban mivel az évtizedek során az egyre nagyobb tömegű szerelvényekhez és a magasabb sebességhez egyre hosszabb és szélesebb vontatójárművekre lett szükség, nélkülözhetetlenné vált a mozdonyokból való kilátás javítása, valamint a mozdonyszemélyzet komfortszintjének növelése.

A WDG4D mozdonytípust India kutatástervezési és szabványügyi szervezetével (RDSO) együttműködésben fejlesztették ki a hattengelyes, egy vezetőállásos WDG4-ből (eredetileg EMD-gyártmány, GT46MAC gyári sorozat). (Egy kis segítség az indiai mozdonysorozat-jelölések megértéséhez: W, mint „Wide”, azaz széles nyomtáv – jelen esetben az indiai 1676 milliméteres rendszer; D, mint dízel; G, mint „Goods”, azaz tehervonati forgalomra szánt gép. A szám és az utána álló betű pedig a motor teljesítményére utal lóerőben: előbbi az ezres, utóbbi a százas nagyságrendre. Vagyis a 4D jelölés egy 4500 lóerős erőforrást jelent.)

Az első WDG4D a 12681 pályaszámot kapta. A két vezetőfülkés gépek segítségével kevesebb logisztika és mozdonyforgatás kell majd a tehervonatok továbbításához<br>(fotó: Railway Gazette)

A két vezetőfülkés verzió létrehozása gazdaságosnak látszik, mivel az IR számításai szerint egy gép 147 millió rúpiába (körülbelül 520 millió forintba) kerül, ami minimális különbség az egyfülkés 143,8 milliós (507 millió forintos) költségével összevetve. Az új típus 21,7 méter hosszú, két méterrel, vagyis nagyjából a második vezetőfülkével hosszabb az alapnak vett mozdonynál. Mindkét fülke légkondicionált a mozdonyvezetők kényelmének érdekében, akik TFT-kijelzőket használva tájékozódhatnak az üzemelési és hibadiagnosztikai információkról. További kényelmi felszerelést jelent az ergonomikus kialakítású vezetőállás és a kotrógépekéhez hasonló, dönthető háttámlájú, deréktámasszal ellátott vezetőülés.

A mozdony mozgatásáról egy 710 G3B-típusú dízelerőforrás, valamint IGBT-vezérlésű háromfázisú vontatómotorok gondoskodnak. A monstrum egyenletes és megfelelő fékezését számítógép felügyeli. A géppel elérhető legnagyobb sebesség százöt kilométer per óra, forgalomban viszont a százas tempó lesz a felső határ. Különleges esetekben személyvonatok élén is be lehet majd vetni a WDG4D-ket.

A WDG4D-sorozat számos részegysége megegyezik más, a DLW által gyártott két vezetőfülkés személyvonati mozdonyéval, így a sorozatgyártás is könnyebben kezdetét veheti, ha a prototípus tesztjei sikerrel zárulnak – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek