Kevesebben, de még sztrájkolnak a francia vasúton

MTI   ·   2018.05.28. 07:09
400px_tgv

Hétfőn a TGV-k kétharmada, a többi belföldi vonatnak mintegy fele fog közlekedni, a párizsi elővárosi közlekedésben az RER A vonalon menetrendszerűen indulnak a vonatok, a többi RER vonalon minden második vonat közeledik – közölte a francia állami vasúttársaság (SNCF).

„Egyre kevesebb a sztrájkoló. A csökkenő tendencia látszik folytatódni hétfőn és kedden is, jóllehet a mozdonyvezetőknél még mindig jelentős a mozgósítás, de már ott is az 50 százalék alá esett vissza” – mondta Mathias Vicherat vezérigazgató-helyettes.

Az RER-nek csak az egyik vonalán járnak a menetrend szerint a szerelvények (fotó: iho.hu archív)

A sztrájk múlt heti szerdai és csütörtöki szakaszában a mozdonyvezetőknek 50, a vasutasoknak összességében 15 százaléka vett részt.

A munkabeszüntetés kedden is folytatódik. Aznap kezdődik meg a törvénytervezet szenátusi vitája, a szövegről június 5-én tartják a szavazást a felsőházban.

Laurent Berger, a CFDT reformszakszervezet vezetője vasárnap a Le Journal du Dimanche című hetilapnak adott interjúban elmondta, hogy a CFDT a lehető leggyorsabban be akarja fejezni a konfliktust, de a vasutasok és a vasút jövőjének szempontjából jó feltételekkel, ezért a parlamenti vita vége előtt nem csökkentik a kormányon a nyomást, a sztrájkot addig biztos folytatják, s folyamatosan javaslatokat tesznek a kormánynak.

„A kormány maratoni reformot indított. Az utolsó tíz kilométeren járunk és nem ezt lesz a legkönnyebb lefutni” – mondta a szakszervezeti vezető, aki elismerte, hogy valódi egyeztetés"alakult ki a kormánnyal, s történtek előrelépések.

Amióta a francia kormány pénteken megerősítette, hogy átvállalja az állami vasúttársaság (SNCF) adósságállományának kétharmadát, valamint növeli a beruházási támogatást, megtörni látszik a szakszervezeti egység, miután a radikális CGT és a Sud folytatni kívánja a gördülő sztrájkot a vasúti reform ellen, a CGFT mellett viszont a második legnagyobb szakszervezet, az UNSA is a megmozdulás befejezését helyezte kilátásba.

A regionális vonatokat, a TGV-ket és a párizsi elővárosi közlekedést is érinti a munkabeszüntetés (fotó: Alstom)

A kormány vasúti reformja ellen április eleje óta tiltakozó vasúti szakszervezetek régóta követelték az elsősorban a nagysebességű vonalak (TGV) fejlesztéséből fakadó hatalmas adósságállomány átvállalását, miután álláspontjuk szerint anélkül a reformot követően az SNCF csődbe menne. A kormányfő azt is bejelentette, hogy az állam évente 200 millió euróval megemeli a beruházásait a francia vasútnál, azaz ezentúl évente 3,8 milliárd eurót juttat fejlesztésekre az SNCF-nek.

A reform költségcsökkentések mellett a 2020-tól meghirdetendő vasúti liberalizációra készítené fel az SNCF-et, amikor a piac fokozatos megnyitása értelmében külföldi vasúttársaságok is működtethetnek vonatokat a francia TGV-k útvonalain. A kormány legfőbb célja, hogy megszüntesse a vasúti dolgozók kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek életre szóló szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást teszi lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik. Ez a változás 2020-tól lépne életbe a vasúthoz belépő dolgozókra.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Van benne ráció

iho/vasút   ·   2020.11.27. 09:00

Hatékonyabbá és fenntarthatóbbá válik a menetrendváltástól a MÁV-Start járműgazdálkodása a 418 sorozatú dízelmozdonyok, illetve a dízel motorvonatok átcsoportosításával.