Kilencvennyolc éves lenne az 1-es busz

Istvánfi Péter   ·   2013.03.01. 19:00
00x

Érdekes módon a buszközlekedés az utolsók között jelent meg a fővárosban, az 1915-ös megnyitó előtt már fél évszázaddal közlekedtek lóvontatású omnibuszok, a villamos 1887-ben indult meg, 1896 óta pedig már földalattival is utazhattak a budapestiek, nem beszélve a fogaskerekűről, a siklóról és a HÉV-ekről. Annak ellenére, hogy ilyen későn debütált ez a közlekedési mód, rövid időn belül hatalmas népszerűségre tett szert. Az Andrássy úton bemutatkozott első járat nem meglepő módon az 1-es számot kapta, ezt követően sorra nyíltak a vonalak, amik folyamatosan kapták a számukat.

A budapesti buszközlekedés, és egyben az 1-es viszonylat indulása: 1915. március 1.<br/>A képre kattintva galéria nyílik!<br/>(a külön nem jelölt felvételek forrása a Fortepan-archívum)

Az 1-es autóbusz – bár végállomásai, és az azokat elérő útvonalak sűrűn változtak – mindig az Andrássy úton közlekedett. Kezdetben csak a Hősök tere és a Vilmos császár (Bajcsy-Zsilinszky) út között, később a Kígyó térig (Ferenciek tere), majd 1928-tól a Ferenc József (Szabadság) hídon át Budára a Gellért térre, a Lenke (Kosztolányi Dezső) térre, végül 1948-tól a Kelenföldi pályaudvarig. Pesti végállomása (a 2. világháborút követő éveket leszámítva) mindvégig a Hősök tere-Városliget környékén volt, egészen 1970-ig, amikor új autóbusz-végállomást alakítottak ki Zuglóban a Kacsóh Pongrác út-Mexikói út kereszteződésében.

Egy Ikarus 280-as halad a Kelenföldi pályaudvar felé<br/>(fotó: VEKE-archívum)

A sors iróniája, hogy szinte napra pontosan a járat megindulásának 80. évfordulóján, 1995. március 4-én teljesítette utolsó menetét az Andrássy úti, 1-es számot viselő autóbusz. Ekkor kezdték el ugyanis a kisföldalatti teljes felújítását, ami néhol födémcserével járt, ezért az Andrássy út közúti forgalmát erősen korlátozták. A földalatti rekonstrukciójának befejezése után, 1996-ban már nem indították újra a járatot.

A járat megszűntetése része volt a 90-es évek közepén végrehajtott nagymértékű járatritkításnak, feleslegességét azzal indokolták, hogy végig a kötöttpályás járatokkal (kisföldalatti+49-es villamos) párhuzamosan közlekedik.

Az Ikarus 66-os autóbusz budapesti debütálásának ötvenéves évfordulóján, 2004-ben a VEKE különmenetet szervezett az ország egyetlen akkori 66-osával, amin a nyolc éve szünetelő 1-es busz útvonalát is érintették.

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Közlekedéstervezés Mobilitás

Vitézy Dávid: A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődéséért szeretne tenni

MTI/iho   ·   2024.11.18. 08:20

A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődésért kíván munkálkodni, bárki csatlakozhat hozzá, aki tenni szeretne azért, hogy a fővárost „kirángassák abból a gödörből”, ahova az elmúlt évek pártpolitikai csatái juttatták – mondta Vitézy Dávid, a mozgalom vezetője Budapesten, a szervezet zászlóbontásán.