Kilépés az EU-ból? Mi lesz a britanniai Airbus-ágazattal?
Figyelmeztető levelet írt az Egyesült Királyságban dolgozó alkalmazottainak a repülőgépgyártó, amelyben gyakorlatilag azt helyezi kilátásba az Airbus, hogy ha Nagy-Britannia kilép az Unióból, bajba kerül az európai cég ottani ágazata. A dokumentum nem túl burkoltan legalábbis a beruházások befagyasztásával fenyeget, és ennek figyelembe vételét javasolja az Airbus alkalmazottainak (de nyilván minden brit szavazónak is) a nyári népszavazáskor.
Az Airbus operatív főnöke, Tom Willians és az Egyesült Királyságban működő Airbus-ágazat vezetője, Paul Kahn valamint további négy fontos Airbus-vezető azt írja, a cég üzleti modellje éppenséggel arra a lehetőségre épít, hogy a termékek, az emberek és az eszmék szabadon, kötöttségek nélkül mozognak szerte Európában. Viszont a brit kilépés esetére az Airbus vezetői „egyszerűen nem látnak kiutat” a helyzetből, viszont „jó gazdasági érzékre vall” a bennmaradás az Európai Unióban.
Ugyan a levél szerint az esetleges kilépési szavazás nem jelenti az Airbus britanniai működésének felfüggesztését, de arra figyelmeztet, ez a lépés súlyosan árt az Egyesült Királyságban lévő Airbus-termelés versenyképességének. Ami természetesen burkolt fenyegetésként mégiscsak azt a perspektívát lebegteti, hogy az itteni gyártás átkerülhet valahová máshová, ahol mégiscsak gazdaságosabban megoldható, mint egy Unión kívül rekedt Nagy-Britanniában. Kahn szerint nem akarják előírni, hogyan szavazzanak az itteni alkalmazottak, de meg akarják magyarázni, mi az alapja a cég állásfoglalásának.
Az Airbus jelenleg 15 ezer embert foglalkoztat az Egyesült Királyságban huszonöt helyszínen, ezek közül a legfontosabb Filton és Broughton. A beszállítókkal együtt százezer brit munkavállaló és négyszáz cég kapcsolódik valamilyen formában az európai repülőgépgyártó óriás tevékenységéhez.
Filton az Airbus egyik fontos fejlesztőbázisa, egyébként ez az a hely, amelynek az európai együttműködésben a legnagyobb a hagyománya, hiszen valaha itt készültek francia–angol közös vállalkozásban britek Concorde szuperszonikus utasszállítói. Filtonban négyezer alkalmazottja van ma az Airbusnak, köztük kétezer mérnök, akik a szárnyak tervezésével, tulajdonságaival, a gépek szerkezeti kérdéseivel és rendszereik integrációjával foglalkoznak. Az Airbus 2012-ben kezdte építeni itteni új épületét.
Broughton a helyszíne az Airbus polgári repülőgépek szárnyai gyártásának, összesen több, mint ezer szárny készül itt évente, hatezer munkavállaló közreműködésével, rendkívül modern technológiával. Egyébként ez is fontos helyszíne a repüléstörténetnek, itt gyártották valaha a második világháború idején a Wellington és az Avro Lancester bombázókat, illetve a legendás Mosquito kétmotorosait, de ugyancsak itt készült a de Havilland cégnél a világ első sorozatban gyártott és szolgálatba állított sugárhajtású utasszállítója, a Comet is.
A Walesbe telepített gyártóközpontot 2011 őszén nyitották meg, a beruházás értéke 400 millió font volt, a létesítmény egyben jelenleg a legnagyobb feldolgozóipari üzem Nagy-Britanniában. Itt készülnek egyébként az A380-as óriásgép ugyancsak hatalmas szárnyai is: míg a kisebbeket a Beluga szállítógépen továbbítják összeszerelésre, addig a 380-as szárnyakat közúton, speciális trélereken viszik kikötőbe, és tengeri úton juttatják el a francia partokig, majd az ottani kikötőből ismét közúton Toulouse-ba, a kétszintes utasszállítók összeszerelő csarnokába.
Vagyis mint látható, az Airbusnak van mit féltenie az Egyesült Királyságban: nemrég létrehozott, modern gyártóbázist és fejlesztési központot, amelyre az egész konzorcium működése épül. Mindeközben a brit politikában keményen zajlik már a kampány a népszavazás felvezetéseként, és a kilépést szorgalmazók meglehetősen ingerülten fogadták az Airbus más cégekhez képest nyílt állásfoglalását, viszont az Európa-párti oldal szerint az Airbusnak joga van kinyilvánítani a véleményét, a cég „ragyogó példája annak, hogyan létesít az Európai Unió munkahelyeket és lehetőségeket Nagy-Britanniában”.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!