Kína: lopakodó- és hordozófejlesztés

iho/repülés   ·   2012.05.21. 11:45
exvarjag_cim

A „lopakodó” Csengdu J–20-as 2018-ban állhat szolgálatba – legalábbis az amerikaiak becslése szerint. A washingtoni védelmi minisztérium most kiadott évi jelentése a gépet, amely tavaly repült először, még a prototípusfázisba sorolja. David Helvey, a hadügyi tárca ázsiai ügyekkel megbízott államtitkára úgy véli, ebben a szakaszban még nem érdemes spekulációkba bocsátkozni a gép funkcióiról, de feltétlenül szükséges továbbra is megfigyelni a típust, amely a nehezen észlelhetőség mellett szupercirkálásra, vagyis az utánégető nélküli hangsebesség feletti repülésre is képes lesz majd, azonban az amerikaiak csak az évtized végére várják a hadrendbe állítását.

A lopakodó prototípusa a már szolgálatban lévő J–10-esekkel <br>(fotók: chinesemilitaryreview.blogspot.com)

A kínaiak ötödik generációs harci gépének fejlesztésével párhuzamosan nagy hatótávolságú csapásmérők, pilóta nélküli és légtérellenőrző légi járművek készülnek Kínában, hangzik a jelentés. Egyébként nem kínai eredetű UAV-okat már bőven használnak a kínai fegyveres erők.

A nagy hatótávolságú csapásmérő kapacitás is fontos része a kínai katonai tervezésnek, ennek érdekében tovább fejlesztik és új, ugyancsak nagy hatótávolságú cirkálórakétákkal szerelik fel a Tu–16-os bázisán készült Xian B–6-os bombázókat.  A légtérellenőrző funkcióra az An–12-es alapján épült Y–8-as és az Il–76-osból készült KJ–2000 új variációit készítik.

A J–20-as felszáll: valódi képességei még nem ismertek

Mindeközben a kínai haditengerészet komoly erőfeszítéseket tesz első repülőgép-hordozója hadrendbe állítására. A szovjet eredetű újjáépített hajó tengeri próbái tavaly már megkezdődtek, de noha a hordozó maga idén már kész lesz a szolgálatra, az amerikaiak jelentése szerint még évekig tart, amíg a minimális harcképességét is eléri, ez gyaníthatóan arra vonatkozik, hogy még nem álltak fel és nem kapták meg a megfelelő kiképzést a hordozóra telepítendő repülőegységek.

A számítógépes montázs szerint ilyen lesz a kínai hordozó, amikor a repülőegységek is harcra készek lesznek

A nyilvános források szerint Kína hadi költségvetése 2012-re 106 milliárd dollár, a jelentés szerint azonban a valóságos katonai kiadások értéke meghaladja a 180 milliárd dollárt. Ennek az a magyarázata, hogy a katonai célú fejlesztések sokszor más költségvetési tételekként szerepelnek, és nincsenek feltüntetve a hadügyi kiadások listáján. Ilyen, a hadi költségvetésben nem szereplő kiadás a nukleáris erők modernizációjára szánt pénz – mondta az amerikai védelmi államtitkár.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

ITA helyett megint Alitalia?

iho/repülés   ·   2022.01.24. 09:00

Az arculatot a cég tavaly megvette, de az Unió az állami beavatkozást ahhoz kötötte, hogy az új cég ne legyen a régi... Tárgyalások a Lufthansa csoporttal a légitársaság negyven százalékáról.