Költségtérítés munkába járáshoz – városon belül is

iho/közút   ·   2012.03.01. 13:35

A kormány tervei szerint változnak a munkáltatók költségtérítési kötelezettségei. Az eddigi kormányrendeleti szabályozás szerint a munkavállalók helyközi utazásait kellett csak megtéríteni, az elfogadás előtt álló törvényjavaslat szerint azonban a településen belüli közlekedést is a munkaadó fogja állni, amennyiben a dolgozó közforgalmú közlekedési eszközt használ. A költségtérítés 86 százalékos mértéke nem változik – írja a Pénzcentrum.hu.

További változás, hogy a hatályos kormányrendelet megszabja a költségtérítés 30 ezer forintos felső határát – nem úgy a törvényjavaslat, amely már nem tartalmaz maximális értéket.

A nemzeti fejlesztési miniszter a javaslat indokládásában közlekedéspolitikai célokat hoz fel a változások magyarázatául. A közösségi közlekedés versenyképességének javulását várják az új szabályozástól. Ez a cél minden bizonnyal meg is fog valósulni, hiszen az autózáshoz képest egyértelműen csökkennek a tömegközlekedést használók terhei. A törvényjavaslat – ellentétben a jelenleg hatályos kormányrendelettel – már nem tér ki azon munkavállalók támogatására, akiknek otthona nem elérhető közforgalmú közlekedési eszközökkel.

Komoly felháborodást okoz a törvényjavaslat a munkáltatói érdekképviseletek körében. Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkaadók Országos Szövetségének főtitkára úgy véli, hogy az előterjesztés óriási többletet fog a vállalkozások nyakába róni. A Pénzcentrum.hu kérdésére Dávid Ferenc elmondta, hogy a javaslat beterjesztése előtt a kormány nem egyeztetett az érdekképviseletekkel.

A Budapesti Közlekedési Központ Facebook-bejegyzésében támogatását fejezte az új szabályozással kapcsolatban. „Az eddigi rendszerben az autóval való bejárást részesítik előnyben az adójogszabályok, miközben kiemelt várospolitikai és környezetvédelmi célkitűzés a tömegközlekedés részarányának növelése, a környezetbarát közlekedési módok segítése” – áll közleményükben. A munkáltatók terheiről is derűlátóbban vélekedik a társaság: „a bérlettérítés a helyközi közlekedésben ma is működik, mégsem okozza a munkáltatók csődbe menetelét vagy a bérletárak drasztikus emelkedését”.

Kapcsolódó hírek