Kondoros és Békéscsaba között is épül az M44

Az M44 Kondoros és Békéscsaba közötti, 17,6 kilométer hosszú szakasza kétszer két sávos gyorsforgalmi útként épül meg, száztíz kilométer per órás sebességre. Jelenleg lőszermentesítési munkák zajlanak, továbbá a szállítóutakat és a felvonulási területeket alakítják ki. A napokban megkezdődnek a régészeti feltárások, valamint a műtárgyaknál a próbacölöpözési munkák. A nagytömegű földmunkák az időjárás függvényében várhatóan néhány héten belül megkezdődhetnek. A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában, hazai forrásból valósul meg. A kivitelezés nyertese a Duna Aszfalt Kft. A kivitelezés nettó összege 41 milliárd 390 millió forint.
A projekt három részre osztva halad. A főpálya első egy kilométeres részén, az „A” szakaszon a tervezettnél hamarabb, várhatóan 2019 negyedik negyedévéig befejeződnek a munkálatok a megelőző Tiszakürt–Kondoros szakasz 44-es főútra történő visszakötése miatt. Ezzel együtt megtörténik a 44-es főút korrekciója másfél kilométer hosszon, az M44 felett különszintű átvezetéssel. Ezen felül 1,4 kilométer párhuzamos földút épül, továbbá kiváltják a hírközlési hálózatot és az elektromos légvezetéket.
A „B” szakasz egy 16,6 kilométeres, új nyomvonalon vezetett, kétszer két sávos rész. A fejlesztés részeként a 4644-es utat átvezetik egy kilométer hosszon az M44 felett, körforgalmú csomópont építésével átalakítják a 44-es és a 47-es főutak közös szakaszát, négy földutat vezetnek át felüljáróval az M44 felett, összesen 1,7 kilométer hosszban. Békéscsaba térségében a Csabai-csatorna felett felüljárón halad majd át a gyorsforgalmi út. Épül továbbá huszonnégy párhuzamos földútszakasz is, összesen tizenkét kilométer hosszban, Kétsoprony térségében egy pár egyszerű pihenő is létesül, továbbá sor kerül az ivóvízvezeték, gázvezeték, kis-, közép-, nagyfeszültségű légvezeték, hírközlési hálózatok kiváltására és védelembe helyezésére. A szakasz várható befejezése 2020 második negyedév.
A „C” szakaszban a Fürjesi különszintű csomópont kialakítása történik meg a 44-es főúthoz egy körforgalmú csomóponttal kapcsolódva. A felhajtó ág az M44 felett lesz átvezetve. A munkálatok, így a teljes Kondoros–Békéscsaba szakasz várhatóan 2021 első negyedévére készülhet el.
A kormány 2500 milliárd forintot fordít közútfejlesztésre, nagyobb részben hazai költségvetési forrásból. 2024-re a gyorsforgalmi úthálózat hossza Magyarországon eléri a kétezer kilométert, ezzel felzárkózunk az európai élmezőnyhöz. Kiemelten fontos a biztonságos közlekedés megteremtése, mivel a gyorsforgalmi utakon más úttípusokhoz képest jelentősen kevesebb baleset történik. Az M44-es út kiépítése fontos mérföldkő a kelet–nyugat irányú, Budapestet elkerülő gyorsforgalmi összeköttetés megvalósításában is. Az M44-es megvalósulásával Békéscsaba bekapcsolódik az ország vérkeringésébe, a beruházásnak köszönhetően negyvenöt perccel csökken a Budapest és Békéscsaba közötti menetidő.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!