Közel tizenhat év után ment újra végig tehervonat egy chilei vasútvonalon

iho/vasút   ·   2021.05.07. 15:00
arica_tehervonat

Az Arica kikötővárosát a bolíviai főváros La Pazzal összekötő vonal chilei szakaszát állították helyre, hogy az aricai kikötőt vasúton is ki tudják szolgálni.

A kikötő tulajdonosa, az Empresa Portuaria Arica (EPA) és a koncessziót működtető Terminal Puerto Arica (TPA) a chilei nemzeti vasút EFE-vel együtt február óra dolgozott azon, hogy az Arica és a bolíviai határnál található Visiviri közötti, 206 kilométer hosszú, keskeny, méteres nyomközű pályán visszaállítsák a vasúti forgalmat annak érdekében, hogy a dél-amerikai országból induló és érkező tranzit fuvarokat tehervonatokkal is tudják szállítani. A helyrehozott pályán április végén mentek végig először egy könnyebb mozdonnyal.

A perui határtól mindössze néhány kilométerre, de Bolíviától is csak jó ötven kilométerre található kikötőből a napokban indult el az első vonat, teszt jelleggel. A két dízelmozdonyból és tizenhat tehervagonból álló szerelvény összesen 480 tonnányi, árut szállított, köztük acéltekercseket. Centraltól a pálya látványosan kanyarogva, akár több mint hat százalékos meredekség mellett kapaszkodik fel a 3742 méteres tengerszint feletti magasságban található Puquiosig, ezért ezt a 42,7 kilométer hosszú szakaszt fogasléces megoldással is ellátták. Mivel a meredek szakaszon a mozdonyok egyszerre csak négy kocsit húzhatnak, a vonatot Central állomáson több részre bontották, Puquiosnál pedig egyesítették. A pálya a bolíviai határig tovább emelkedik, legmagasabb pontja 4257 méteren található, a határ közelében, General Lagos körzetben. A bolíviai Santa Cruz de la Sierrába tartó szállítmány két nap alatt jutott el Visviribe, ahol azt átvette a bolíviai Empresa Ferroviaria Andina vasúttásaság, hogy vasúton Oruróig, majd onnan teherautókkal szállítsák tovább. Az ellenkező irányú fuvar importcikkeket hoz majd Chilébe. A szerelvény az Arica–Oruro és vissza utat várhatóan 13 nap alatt fogja megtenni.

Az elmúlt hónapok során számos szakaszon állították helyre a pályát a vonal chilei szakaszán (képek forrása: Railway Gazette)

A Csendes-óceán partján található Aricát a bolíviai főváros La Pazzal összekötő, 440 kilométer hosszú vasúti pályát 1913-ra építette meg a chilei kormány a Chile és Bolívia között 1904-ben kötött békeszerződés értelmében. A vonal nagyobb része, 233 kilométer fut Bolíviában. A vasútvonal chilei része 2001-ben súlyos károkat szenvedett egy áradás miatt, a következő éven azonban helyreállították. A normális üzemelés azonban nem tartott sokáig: miután az üzemeltető FCALP (Ferrocarril de Arica–La Paz) 2005 novemberében csődöt jelentett, az átmenő forgalmat leállították. 2010 és 2012 között az EPA a spanyol Comsa építési vállalattal 45 millió dollárból többek között 73 ezer talpfát cseréltetett ki 67 kilométernyi pályán, hogy a tehervonatok negyven kilométer per órás tempóval haladhassanak. A Lluta folyó völgyében vezető, hetven kilométer hosszú Arica–Poconchile–Central szakaszon az EFE is fenntartott némi személyforgalmat.

Az Arica–La Paz vasútvonal térképe (forrás: railsouthamerica.com)

A koncesszió a kikötő fejlesztése érdekében új fuvarlehetőségeket keresett, és egy bolíviai exportőrnél találtak is szójabab formájában. Az EPA és a TPA ezt követően kereste meg az EFE-t a vasúti pálya helyreállításának lehetőségeiről. Az EFE szeretne olyan logisztikai feltételeket, hogy a vonalon folyamatos lehessen az üzem. Azt azonban nem hiszik, hogy a vasút ki tudná váltani a teherautókat, inkább csak a plusz árumennyiség elszállítását teszi lehetővé – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek