Közösségi közlekedés előnyben, vagy mégsem?
Az Index nem olyan rég, április 27-én cikkezett arról, hogy az uniós fenntartási időszak lejártával (2012-ben vezették be a 4-es, 6-os villamosoknak előnyt adó lámpaprogramot a Nagykörúton) megszüntethették az autósoknak hátrányt jelentő, ám a szinte állandóan zsúfoltan járó körúti villamosoknak előnyt adó zöldhullámot. A Budapest Közút indoklása szerint a villamosok az elhúzódó utascserék miatt nem tudták tartani a menetrendet, a lámpaprogram dugókat okozott, valamint a közlekedés egyik ágának előnyben részesítéséről szóló elvek elavultak.
Az uniós támogatásból, 44 millió forintból megvalósult áthangolás 52 lámpa programját érintette, a BKK akkori közleménye szerint ez 2-3 perces menetidő-csökkenést és a követési időköz kétpercesre sűrűsödését jelentette, a reggeli és a délutáni csúcsidőkben az óránkénti 28 helyett 30 villamos közlekedhet tehát, hét százalékos kapacitás-növekedést eredményezve.
A tömegközlekedés és a kerékpárok előnyben részesítése a BKK vezetőváltásával került egyre inkább a perifériára, sokak Tarlós István főpolgármester autósbarátságát is sejtik az intézkedések mögött, a Nagykörúton kívül buszsávok (például az Árpád fejedelem útja) megszüntetéséről, a Kolosy téri forgalomellenőrző kamera leszereléséről is hangot adtak különböző internetes fórumokon. A Budapest Közút közlése szerint azonban a körúti lámpaprogram „visszacsinálása” csupán kísérleti üzem volt, amelynek adatgyűjtési időszaka május 1-jéig tartott. A kiértékelés tart, mivel sem a 2012 előtti, sem pedig az elmúlt öt év alatti forgalomról nincsenek még korrekt mérési eredmények.
A fonódón ezzel kapcsolatban ez olvasható: „sikerült beszélnem a Budapest Közút illetékeseivel. Számos érdekes és fontos részlet derült ki. A legfontosabb, hogy kísérlet folyik. A körúti lámpaprogramot tehát – egyelőre – nem véglegesen változtatták meg. A kísérlet oka, hogy a 2012-ben bevezetett – alább villamosbarátnak nevezett – lámpaprogramban már sok kisebb változtatást vezettek be például lassújelek miatt. Kedden visszaáll az eredeti, 60 másodperces program, és utána eldöntik, hogy pontosan mit vezessenek be. A cégnél hangsúlyozták: céljuk egy minden közlekedő érdekeire tekintettel lévő optimum megtalálása.”
Információink szerint egyébként nem szűnt meg a buszsáv sem az Árpád fejedelem útján: a szélső sávot (igaz, nincs felfestve nagy betűkkel az aszfaltra a „BUSZ” szó) behajtani tilos tábla védi, amely csak az autóbuszoknak, illetve a jobbra kanyarodóknak engedélyezi a sáv használatát, ez a burkolati jelnél szigorúbb korlátozást jelent.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!