Lánchíd: nyerjen a közlekedők többsége!

iho   ·   2022.11.16. 09:00
18_lanchid_vegigsetalhato

Nyílt levelet kaptunk a Közlekedő Tömegtől, a Magyar Közlekedési Klubtól és a Város és Mobilitás Intézettől a Lánchíd funkcióváltásával kapcsolatosan. Közleményükben azt írják, a lényeg annak felismerése, hogy az eredeti állapot helyreállítása egy mindenkinek rossz megoldás lenne, olyan megoldás pedig, ami mindenkinek javít a helyzetén nem létezik.

A nyílt levelet változtatás nélkül közöljük:

Kinek lenne jó, ha a Lánchíd a múltban megszokott formájában kerülne vissza a főváros közlekedési rendszerébe? A válasz nem nehéz, hiszen van tapasztalat bőségesen: senkinek.

A felújítás előtti állapot ugyanis egy igazi „túlterheléses támadás” volt, amivel mindenki vesztessé vált. Az autóval, taxival, vagy busszal utazók az állandó dugók miatt nem tudtak haladni. A kerékpárosok nagy része oda sem merészkedett, inkább került. Akik mégis, azoknak nagy része a járdán próbálkozott, így „természetesen” a gyalogosok is vesztesei lettek ennek a helyzetnek.

Mi lehet a megoldás? Az autósok helyzetén nem lehet változtatni, hiszen épp saját maguk helyzetét teszik lehetetlenné itt. Ha ezt felismertük, akkor már csak egy válasz lehetséges: próbáljunk legalább a többieknek, nem mellékesen a többségnek segíteni.

Ahogy azt egy szakmai cikk (Útügyi Szemle, 2015) már világosan kielemezte: az itt áthaladó, napi mintegy 15 ezer autó hosszabb útra kényszerítése az ára annak, hogy a hídon maradó többi közlekedő (óvatos becsléssel is mintegy 30–35 ezer ember) valódi nyertese lehessen az átalakításnak. Megemlíthető még, hogy így a Lánchíd visszakerülne a taxisok, valamint a rendőrök-mentők-tűzoltók térképére is.

Ma is a tömegközlekedés utasai adják a híd használóinak jelentős részét (körülbelül 14 ezer utas). Igaz ez annak ellenére, hogy a szinte folyamatosan dugókkal sújtott buszközlekedés meglehetősen megbízhatatlan, így vonzereje nem túl acélos. Emiatt is vagyunk benne biztosak, hogy az utasszámot akár radikálisan is növelni fogja két tényező, ha a hídon a tömegközlekedés kap prioritást. Egyrészt a kiszámíthatóbb és alacsonyabb menetidő miatt vélhetően többen választják majd ezeket a járatokat egyrészt a ma más BKK útvonalon közlekedők, de akár a ma még autóval közlekedők is. Másrészt mivel egy zavarmentes buszfolyosó alakítható ki, így könnyedén szervezhetők újabb BKK járatok is az útvonalra.

Szerencsére nem kell a sötétben tapogatózni: a híd útpályája még idén átadásra kerül, és bár az építkezés továbbra is zajlik majd, ami az egyéni forgalom (autós, gyalogos, kerékpáros) visszaengedését nem valószínű, hogy lehetővé teszi, de a BKK járatok talán visszakerülhetnek a hídra. Ha ez így van, akkor következhet egy jó fél éves tesztidőszak, ami alapján világosan kimutatható lesz majd a dugómentes autóbuszközlekedés vonzereje, annak utasszámra gyakorolt hatása.

A Közlekedő Tömeg, a Magyar Közlekedési Klub, valamint a Város és Mobilitás Intézet ezúton is felkéri a fővárosi vezetést arra, hogy egy ilyen teszt mindenképp előzze meg a végleges forgalmi helyzet kialakítását. Meggyőződésünk ugyanis, hogy a közösségi közlekedés helyzetbe hozása egy gyorsan népszerűvé váló intézkedés lesz, ami megalapozhatja a fent vázolt helyzetet, ahol legalább a közlekedők egy része (ráadásul a nagyobb része) nyerhet az átalakítással úgy, hogy közben a „veszteseket” sem éri óriási érdeksérelem.

Közlekedő Tömeg
Magyar Közlekedési Klub
Város és Mobilitás Intézet

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek