Látni és látszani
A jármű helyes kivilágítása jól felfogott érdekünk: egyrészt törvényi előírás a világítóberendezések helyes használata, másrészt egyáltalán nem közömbös, hogy a forgalom többi résztvevője mit és mikor észlel a járművünkből.
Világítson, ami világíthat!
Könnyen belátható, hogy a több fény biztonságosabb vezetést tesz lehetővé; a nappali menetfény jó látási viszonyok mellett jelzi a többi járművezetőnek a forgalomban lévő gépkocsi láthatóságát. A tompított fény éjszaka vagy rossz látási viszonyok mellett az úttest megvilágítását segíti elő, nappali menetfény hiányában pedig a gépjármű láthatóságán javít, míg a távolsági fényszóró, közkeletű nevén a reflektor éjszaka és rossz látási viszonyok mellett segíti, hogy a járművezető messzebbre tudjon eltekinteni, pontosabban belátva ezzel az általa járt út hosszúságát. A látni és látszani elv körébe tartoznak még az első ködlámpák, a tompított fényszóró kisegítő fényforrásai, továbbá az első és a hátsó helyzetjelzők, valamint a féklámpák.
A szemünk fénye
Az autóvezetés során körülbelül kilencven százalékban a legfontosabb érzékszervükre, a látásunkra kell hagyatkoznunk. Az őszi párás, ködös és szürke napok beköszöntével egyre fontosabb szerep jut az írásunk címében is hivatkozott elvnek. Napközben megfelelő időjárás esetén nincs gond a látással, viszont ahhoz, hogy minket lássanak, elengedhetetlen a nappali menetfény vagy a tompított fényszórók használata.
Elgondolkodtató, hogy a halálos balesetek körülbelül fele éjszaka történik. Azok az emberek, akik gyengébb fényviszonyok között rosszabbul látnak, csak később tudnak reagálni egy-egy hirtelen felbukkanó akadályra, például az útra kiugró vadállatra. Ezért jobb, ha minél hamarabb megvilágítja a fényszóró a hirtelen felbukkanó akadályt; a nagyobb világosság növeli a kontrasztot, ezáltal könnyebb felismerni a tárgyakat az úton, az út mellett és a perifériában.
Ahogy korosodunk, egyre nagyobb a kockázata annak, hogy az idő előrehaladtával romlik a látásunk. Ezt úgy is megfogalmazhatjuk, hogy miután tovább élünk, egyre idősebb emberek is vezetnek, akiknek a látása érthetően rosszabb – nekik különösen nagy szükségük van a jobb világításra. A szemünk romlásának figyelmeztető folyamatára példa, hogy a ránk eső fény egyre jobban megvakít, tovább tart, amíg a szemünk hozzászokik a világosból sötétbe való átmenethez, például amikor bemegyünk egy alagútba.
Párosan szép
Fentiekből kiindulva nem mindegy, hogy gépjárművünk izzói milyen állapotban vannak. Érdemes előre tervezni, indulás előtt szemrevételezni állapotukat, és ha szükséges, kicserélni azokat. Szakértők akkor is javasolják a cserét, ha az izzó már régi: jellemző élettartamuk végénél a fényszórók ugyanis kevesebb fényt bocsátanak ki, csökkentve a vezető éjjeli látását. Például egy új, szabványos halogén fényszóró jellemzően 78 méterre világít el, háromévnyi használat után azonban már csak 48 méterre!
Autóipari, gyakorlati szakemberek egybehangzóan állítják, a fontos, páros alkatrészeket (gumiabroncsok, fékek, lengéscsillapítók, ablaktörlő lapátok, fényszórók) párban érdemes cserélni. Csak egy rossz lámpa cseréje kiegyensúlyozatlan vagy megjósolhatatlan fényszóróműködést produkálhat, ez pedig potenciális veszélyforrás: a vezető előtt az út nem lesz kellően megvilágítva, a szemből érkezők pedig nehezebben veszik észre az autónkat. Sőt, akár össze is téveszthetik egy olyan egylámpás járművel, mint a motorkerékpár. Ráadásul, ha az egyik lámpa gyengül vagy tönkrement, akkor a másik is hamarosan követni fogja. Ennélfogva a lámpák párban történő cseréje is csökkenti annak a veszélyét, hogy a másik, még működőképes lámpa vezetés közben adja meg magát.
Fényerő vs élettartam
Amikor izzócserére szánjuk el magunkat, érdemes vezető technológiába fektetni, az izzón nem érdemes spórolni, kerüljük a gagyit. Az izzószálas lámpákat úgy kell elképzelni, mint egy mérleget, amelynek egyik oldalán a fényesség, a másikon pedig az élettartam áll. A fehérebb fény növeli a világosságot, a nagyobb világosság pedig növeli a kontrasztot. Inkább vegyük meg egy jól ismert márka alaptermékét, mint egy ismeretlen extra kék színt vagy fényerőt ígérő lámpát, mert ezek rendszerint nem felelnek meg az előírt szabványoknak.
A nem elégséges, vagy egyenetlen világítás jelentősen megnöveli a biztonsági kockázatokat, a vezető az erős koncentráció miatt stresszesebbé válik.
Mindenkit hazavárnak, ezért a fény legyen velünk!
(X)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!