Le Bourget: győzelmi jelentések kétfelől

iho   ·   2015.06.19. 16:15
duplapeternekcim

Az utolsó szakmai nap a Wizz Air száztíz gépes szándéknyilatkozatával eldöntötte a nagy versenyt, ami akkor is verseny a világ szemében, ha az egyik résztvevő nem tekinti annak: a Párizsi Repülőszalonon az Airbus összesen 421 repülőgépre, a Boeing 331-re kapott megrendelést, opciót vagy szándéknyilatkozatot. Az összérték az Airbus esetében 57 milliárd dollárra, a Boeingnál 50,2 milliárdra rúg.

Ha kicsit részletesebben nézzük a számokat, a vetélkedés kicsit másképp alakul. A fix megrendelések, amelyek tehát már valóban leszállítandó gépekre vonatkozó, a financiális alapokat is tartalmazó szerződéseket jelentenek, a Boeing esetében 145, az Airbus oldalán 124 gépet visznek fel az eladási listákra, a Boeingnál 18,6, az Airbusnál 16,3 milliárd értékben listaáron.

Az A380-as óriás uralta a légteret, de nem kapott újabb megrendelést

Az amerikai cég elnöke, Ray Conner egyébként már Le Bourget első napján jelezte, a cég számára az idei cél nem a megrendelések, hanem a leszállítások maximalizálása, egyébként a szokásos évi vetélkedésben is ez volt tavaly a nagy különbség, vagyis az Airbus nagyobb megrendelés-állományt tudott felmutatni, míg a Boeing jóval nagyobb mennyiségben tudott átadni repülőgépeket a konkurenciánál.

Egy másik fontos különbség a párizsi megállapodások tartalmában mutatkozik: az Airbus elsősorban a keskenytörzsű gépek piacán hódított, és a (jóval nagyobb értéket és profitot jelentő) szélestörzsű gépek közül csak egy fix megrendelést tudott felmutatni egy 350XWB-re, a többi kétfolyosós gépére csak szándéknyilatkozatot, nem született például kötés a tavaly Farnborough-ban bejelentett A330neo-ra. A Boeing ezzel szemben komoly mennyiségben tudott eladni a nagyobb gépekből is, vásároltak tőle 787-est és 777-eseket is, az üzletek közül kiemelkedően fontos a Volga-Dnepr húszgépes 747-es vásárlása, miközben az Airbus továbbra sem tudott újabb üzletet kötni a kétszintes óriás utasszállítójára, az A380-asra.

A Boeing szélestörzsű típusai most kelendőbbek voltak

A show igazi vesztesei a jelek szerint a trónkövetelők. A világ több pontján fejlesztenek új regionális illetve középhatótávolságú gépeket, de ezek közül egy sem kelt el Le Bourget-n, kivéve a kínai Comac C919-est és az ARJ-t, amelyek megrendelése azonban, ahogy korábban jeleztük, „kínai belügy”, szinte valamennyi kínai légitársaságra „állami feladatként” rótta ki a pekingi kormány a saját utasszállító megvásárlását.

Noha nyilván sokat vártak a kanadaiak attól, hogy végre a nyilvánosság előtt is bemutatkozott a Cseries, ráadásul két változatban, a show idején erre a gépre sem futott be sem szándéknyilatkozat, sem megrendelés. Nem repül még a Mitsubishi regionális utasszállítója, az MRJ, tehát nem is volt látható Párizsban, és ugyan kiállították, de nem nyert sok új üzletet az orosz(–olasz) Szuhoj Superjet sem: a gépet eddig is használó Jakutia vett még hármat.

A jövendő új vevők a jelek szerint várnak még a megrendelésekkel

A regionális piac úgy általában nem volt annyira aktív, mint korábbi alkalmakkor, légcsavaros-gázturbinás ATR-ek és Q400-asok mellett az Embraer E-jetjeire kötöttek megállapodásokat: utóbbiból az amerikai United tizennyolcat vett, az Aircastle huszonötöt és további huszonötre jelentett be opciót. Az ATR-ek legnagyobb vevője a Cebu Pacific volt, ez lesz a „high density”, azaz megnövelt utasszámú 600-as kibocsátó légitársasága. (Bár az ATR nyilván annak örült volna, ha bejelentheti a tervezett megnövelt törzshosszúságú változat programját, de ezt az egyik anyavállalat, az Airbus továbbra is blokkolja.)

A Flightglobal összesítése szerint a korábbi tendenciákkal ellentétben az idei nagy bevásárlók a hálózati légitársaságok voltak, a low-cost kategória cégei a lízing-társaságok mögött a harmadik helyre szorultak: persze ez sem biztos, hogy fedi a valóságot, hiszen a gépbérlések többsége ettől még nyugodtan következhet a diszkont szektorból.

A regionális utasszállítók mérsékelten jó piacra leltek Párizsban

Ami a vásárlások földrajzi eloszlását illeti: a piacon a főszereplő az ázsiai, csendes-óceáni térség ötven százalékkal, utána következik Európa huszonnyolc százalékkal (ennek a második helynek az elérésében is nagy szerepe lehet a Wizz giga-szándéknyilatkozatának), Dél-Amerika nyolc százalékkal részesül az üzletkötésekből, Észak-Amerika öt, Afrika pedig egy százalékkal. Külön érdekes, hogy a közel-keleti régió most csak nyolc százalékot „teljesített”: az Öböl-menti óriások a jelek szerint már túl vannak a következő évek flottabővítését megalapozó nagy rendeléseken, illetve: amíg az Airbus hezitál az A380-as neo- vagy hosszabb törzsű változatáról, addig az Emirates sem jelentkezik újabb rendelésekkel.

Ami a szalon teljes „teljesítményét” illeti, az utolsó pillanatban tett bejelentésekkel együtt, és az előzetes becslések ellenére, végülis Párizs többet hozott, mint Farnborough: idén 1017 példány szerepelt az üzletkötésekben, és ez tizenegy repülőgéppel több, mint tavaly Angliában, az opciókat is beleszámolva összesen 1223 szerkezet talált gazdára.

Volt mit venni és eladni 2015 legnagyobb légi rendezvényén

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek