Legendák a levegőben: repülni kell, repülni fogunk!

Márványi Péter   ·   2013.09.27. 15:30
cim2

Legendák a levegőben, ez alkalommal nem Dunakeszin, hanem Budaörsön, hiszen Dunakeszin egyáltalán nincs repülés. Nem lehetett egyszerű Vécsei Mihálynak, a repülőnap rendezőjének megoldani ezt a helyzetet.

Valóban így van. Ne felejtsük el, június elsején és másodikán Szolnokon is volt egy közel 20 ezer fős Legendák a levegőben repülőnap, ami fölöttébb jól sikerült. A Dunakeszin lévő helyzet ismeretében briliáns az, ahogyan mellénk álltak Budaörsön, akár a repülőklubok, akár a reptér vezetése. Ha ilyen lenne a hozzáállás máshol is, annak nagyon tudnánk örülni.

Amikor még Dunakeszin tarthatták ezt a repülőnapot <br>(fotók: Berky Dénes, Kadocsa Gyula, Márványi Péter)

A program már nagyjából összeállt, ami egészen biztos, hogy Nádas Tamás műrepülő világbajnok többször is repül, lesznek meglepetés-vendégeink is, akikkel Tomi is repül, de a neveket előre nem akarom elmondani. Menet közben derült ki, hogy MiG-ek is lesznek kiállítva, ezeket is meg lehet nézni, bele lehet ülni. Sőt az egyiket be is tudnánk indítani, de ezt most nyilván nem fogjuk. Mellettük lesznek második világháborús katonai járművek. Lesz egy külön játszó sarok gyerekeknek légvárral, dodzsemekkel, pónilovakkal egy elkerített részen.

Mészáros Györgyék is jönnek: Magyarország legtöbbet ugrott ejtőernyőseit is várjuk a repülőnapra. Ők ugranak kupola- és célbaugró bemutatót is. Lesz helikopter képesség bemutató, egy Hiller H12E fog repülni. Jön Hársfalvi Pali, aki nagyon szép vitorlázó műrepülő kűrt fog bemutatni, még dolgozunk azon, hogy Pamacs is jöjjön a sárkányrepülőjével, emellett a földön a Mitsubishi is szórakoztatja majd a közönséget, bemutatják az új modelleket, ezekkel rakják körbe az egyik MiG-et: azt gondolom, látványos lesz, nem mindennapi fotókat lehet ilyenkor készíteni. Elmaradhatatlan a sétarepülés, folyamatosan vitorlázórepülőkkel és helikopterrel, An–2-essel, Cessnákkal és Wilgával, de itt lesznek az oldtimerek: a Cimbora, a Po-2-es és a Kánya is kiáll: elég sok repülő lesz a repülőtéren, amit testközelből meg lehet nézni.

Az oldtimerek sztárja, a Goldtimer Li–2-ese is látható, kipróbálható?

Mariborba megy pénteken, de a gép visszajön vasárnap, ki fog állni, és át is húzhat. Ez attól függ, hogyan tudnak majd hazaérni. Égen, földön, levegőben: mindenhol lesz minden.

Az előzetesekben azt lehetett olvasni, hogy ez valamiféleképp Malév-retro rendezvény is egyben.

Így van, hiszen a reptéren kialakítunk egy kis sarkot, ahol relikviákat lehet megnézni, megvásárolni, csereberélni. Természetesen várjuk a maléveseket, akik rég nem találkoztak, akár össze is ülhetnek nosztalgiázni, hiszen a Malév fedélzeti kávéscsészéjétől kezdve a sálon, sapkán, tálcán át sok minden ki lesz állítva, egy úgymond Malév-bazár lesz ott kialakítva.

Mindebből az is érthető, és ezt fontos tudni a repülést szerető embereknek, hogy nem egy folyamatos airshow-t látnak majd.

Nem airshow, hanem egy könnyed, laza repülőnap, ahol lesznek légibemutatók, a földön lesznek statikus bemutatók, és inkább arról szól az egész, hogy a repülést közelebb hozzuk az emberekhez. Repüljön, akinek van kedve hozzá, vagy csak egyen meg két lángost és közben nézze a le- és felszálló gépeket. Viszont legendák valóban lesznek Budaörsön, akár személyre szólóan. A belépés díjtalan, ez nagyon fontos, és a sétarepülők között vasárnap délután ki fogunk sorsolni még egy repülést Nádas Tamás világbajnokkal is egy későbbi időpontra.

Hagyományt akarunk mindebből teremteni, és jövőre nemzetközivé szeretnénk fejleszteni a rendezvényt, tehát Németországból, Szlovákiából, a közeli európai országokból oldtimer repülőgépeket akarunk idehozni, 3-5 gépet, ameddig a takarónk ér.

Ha nincsen belépődíj, hogyan lehet ezt úgy összehozni, hogy a szervező ne fizesse rá ingét-gatyáját? Hogyan lesz rentábilis egy ilyen rendezvény?

A saját bőrömet viszem a vásárra. Nyilván az is álszentség lenne, ha azt mondanám, hogy ez nem egy profitorientált vállalkozás, de emellett szórakoztatunk is, a világ erről szól. Azt gondolom, elég sokat beleteszünk, és megpróbáljuk a sétarepüléssel, a büfével, és egyéb szolgáltatásokkal rentábilissá tenni az egész vállalkozást. Nincsenek benne nagy szponzorok, de ha most meg tudjuk csinálni, akkor ezzel a portfólióval valóban oda lehet menni jövőre bárhová, és le lehet tenni az asztalra: itt volt ennyi és ennyi ember, ezt érdemes támogatni, akár hosszabb távon is. Nem véletlen, hogy a Mitsubushi jön velünk már harmadik alkalommal, hiszen ők is látnak ebben fantáziát, de ők nem pénzzel vannak benne, ez egy más történet.

A hazai repülőtársadalom mai állapotához képest, ahhoz képest, ami történt a Malév bukása óta, ahhoz képest, hogy ennek a rendezvénynek a hátterében is ott van egy repülőtér megszűnésének a fenyegető réme, eléggé felhős a környezete ennek a derűs kis repülőnapnak.

Igen, ha a repülőtársadalom felnéz az égre, valóban sötét felhőket lát a feje fölött. Ugyanakkor ezt a repülőnapot mi nem a szakmának csináljuk. Mindenkinek szól, aki bármilyen formában kötődik a repüléshez, szereti: jöjjön ki, érezze jól magát, ennyi. Inkább afelé tendálunk, hogy kisgépes repülésről ma Magyarországon egyre kevésbé beszélhetünk, annyira visszaépülőben van, nemcsak a repülőbenzin ára vagy a repülőterek körüli anomáliák miatt.

Világos, de egy ilyen helyzetben egy ilyen találkozónak, ami nem airshow, mégis repülőrendezvény, mi lehet az üzenete?

A legfontosabb üzenete az, hogy repülni kell, és repülni fogunk. A másik az, hogy erre igenis van igény. Az emberek továbbra is szeretik az ilyenfajta rendezvényeket, és ha Dunakeszi esetét is nézzük, ahogy több sebből vérzik a repülőtér, mégis meggyőződésem, hogy a lakosság, az agglomeráció lakossága nagyon szívesen jött volna ki egy ilyen rendezvényre, ha nem gátolnák meg ott is a repülést mindenféle eszközzel. Négy-öt repülőnap megrendezése után ott tartunk, hogy mi is keressük a kivezető utat, optimisták vagyunk, ugyanolyan lelkesedéssel csináljuk, bárhol is lesz. A cél az, hogy ebből egyfajta roadshow alakuljon ki: jövőre legalább két Legendák a levegőben biztosan lesz, de ha most Budörs jól sikerül, akkor jövőre tartunk egyet-egyet Szolnokon és Budaörsön, és egy harmadikat is valahol máshol.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek