Légkondícionált villamos Prágában

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2012.09.22. 10:25
kiskep


A Prágai Közlekedési Vállalat (Dopravní podnik hlavního města Prahy) szeptember 10-én állította üzembe a negyvenharmadik modern Škoda villamost, ez a gyártó legújabb fejlesztésével bővült: légkondícionáló berendezést is szereltek rá.

szembetűnő utastájékoztatás a villamos oldalán<br>(forrás: dpp.cz)

A Škoda Transportation plzeňi járműgyártó által tervezett és kivitelezett 15T ForCity típusú villamosokat a prágai közlekedési vállalat még 2006-ban rendelte meg. Összesen 250 modern villamos gyártására írtak alá akkor keretszerződést. Az első fekete-szürke-piros színekben pompázó száz százalékban alacsonypadlós villamos a típusengedélyek, valamint a kötelező próbautak megtétele után 2011. február 5-én állt forgalomba a 18-as villamos vonalán.

A most üzembe helyezett légkondícionált villamos is a 18-as vonalán közlekedik, és a 9243-as pályaszámot kapta.

A klímaberendezés a kocsiszekrény tetején van, azt szintén a Škoda dolgozói fejlesztettek ki. Mindez egy koronával sem drágítja a beszerzési eljárás végösszegét. Ennek oka az, hogy a próbautak alatt rájöttek, elegendő lesz egy motor is a villamos meghajtására. Így tehát a második motor helyett klímaberendezést szerelnek bele. Az év végéig még további 35 villamost kell a szerződésben foglaltak szerint leszállítania a Škodának, természetesen már klímaberendezéssel együtt.

Škoda 15T ForCity típusú villamos közelít a Malostranská megállóba<br>(a szerző felvétele)

A Škoda 15T ForCity villamosok az eddigi legmodernebb járművek Prága utcáin. A villamos 31,4 méter hosszú, 2,46 m széles és 3,6 méter magas, teljes mértékben alacsonypadlós, természetesen elektronikus LCD audiovizuális tájékoztatási rendszere is van. A tervek szerint a következő hat évben átveszik a hatalmat a prágai villamossíneken, fokozatosan kiszorítva a legrégebbi gyártmányú, ugyancsak Škoda villamosokat.

Škoda 15T ForCity<br>(forrás: dpp.cz)

Előnyeik ellenére a ForCity villamosok egyelőre nincsenek túl jó hírben a köztudatban. A közlekedési vállalat a múltban már figyelmeztetett az új villamosok gyakori meghibásodására, voltak már problémák az áramszedőkkel, aztán a kerekeken keletkeztek repedések, majd néhány szerelvénynél a fékbetétek hibásodtak meg. Mindezeket azonban a gyártó garancia keretén belül elhárította, vagy folyamatban van a javításuk. Nagyrészt ezért van viszonylag kevés a legmodernebb villamosból Prága utcáin.

Kapcsolódó hírek