Lesz pénz az új villamosokra Prágában
A cseh főváros közlekedési vállalata és a plzeňi járműgyártó cég 2006 március 8-án írta alá azt a szerződést, amely szerint összesen 250 új alacsony padlós modern 15T ForCity villamos kerül Prágába. 2009 június közepén már meg is érkezett a városba az első példány az új típusból. A villamosbeszerzés összértéke 19,2 milliárd korona (220 milliárd forint).
Az eredeti szerződés szerint a Prágai Közlekedési Vállalatnak (DPP) évente több mint kétmilliárdos költséget jelentett csak ez a beszerzés. Az előző városvezetés ugyanis akkoriban úgy határozott, hogy a 250 Škoda gyártmányú villamost 2018 végéig leszállíttatja. A nem éppen rózsás pénzügyi helyzetben lévő közlekedési vállalatnak ez nagy tehernek bizonyult. Hónapokkal ezelőtt kezdték meg az egyezkedést a Škodával, miképp lehetne enyhíteni a fizetési terheken. Közös megegyezés szerint arra jutottak, hogy négy évvel meghosszabbítják az új villamosok leszállítási határidejét, amivel felére csökkenthető a mostani finanszírozási összeg. A Škoda is jól jár, hiszen nem a legyártandó villamosok száma csökken, csak a szállítási idő nyúlik egy kicsit. Prága így évente 1,14 milliárd koronát fizet majd az új villamosokért. A kompromisszumos kiegyezésre azért volt szükség, mert a 2006-ban kötött szerződés felmondhatatlan státuszú volt (csak magas büntetés árán lehetett volna visszalépni tőle).
A Škodának így egyben több ideje is marad a villamos gyermekbetegségeinek elhárítására – a prágai villamosok műszaki problémáival az ihón már foglalkoztunk. A DPP három metróvonalon (59,4 kilométer), 539,8 kilométer villamosvonalon és 1798 kilométer autóbuszvonalon üzemelteti a fővárosi tömegközlekedést. Több múltbéli szerződés miatt a gazdálkodása az utóbbi években problémás lett, megtakarítási intézkedések bevezetésére van szükség napjainkban is.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!