Levegő a szárny alatt: óvatosan optimista AERO 2013

iho   ·   2013.04.25. 19:00
cim

A 21. AERO kiállításon 35 ország 630 cége mutatkozik be várhatóan legalább harmincezer látogató előtt – a számok idén is impozánsak a németországi Friedrichshafenben, a német aviatika egyik történelmi központjában, ahogy olykor emlegetik: a Zeppelinek városában, a Bodeni-tó partján. A szerdán megnyitott és szombatig tartó rendezvényen felvonul a General Aviation, a GA teljes arzenálja, a sárkányoktól a légcsavaros-gázturbinás kis szállítógépekig, az ultrakönnyű gépektől és a vitorlázóktól a business jetekig.

Európa legnagyobb GA-kiállítása: rengeteg az új gép, de magához tér-e a piac? <br>(fotók: AERO 13)

A kiállítás egyik főszervezője úgy fogalmazott, az idei felhozatal is azt bizonyítja, hogy a kisgépes repülés részesei sok sanyarú év után már éreznek némi levegőt a szárnyaik alatt. Valamennyi nagy gyártó elküldte a gépeit, a kiállítás nemzetközi jellege erősödött, ami azt jelenti, hogy a gyártók világszerte bíznak az európai GA-piac magára találásában.

A kiállítást kísérő konferenciák fő témái: a „Motor-terület”, vagyis a modern új meghajtások felvonultatása a dízeltől az elektromosságig, külön szekcióban tárgyalnak a légi megfigyelésről, különös tekintettel a drónok használatára, ugyancsak érdekes vezető téma az avionika, vagyis az új modern navigációs, repülésvezérlő és kommunikációs rendszerek, amelyek fejlődése a kisgépes repülésben is hatalmas változásokat hozott.

A kisgépes állomány átlagéletkora felette magas...

Egyedül Németországban 40 ezren repülnek PPL, azaz magánpilóta szakszolgálati engedéllyel, húszezren repülnek ultralightokon, 10 339 pilóta dolgozik közforgalmi képesítéssel: ebből is érzékelhető a repülés jelentősége Európa legerősebb országában.

A német repülési újságírók klubjának elnöke, Peter Pletschacher ugyanakkor a maga elemzésében a General Aviation stagnálásáról beszél, a korábbi évekhez képest tavaly csak 0,6 százalékkal több gépet tudtak értékesíteni, összesen 2133 példányt, 2007-ben például ez a szám 4277 volt. Viszont mivel a forgalomban lévő kisgépek átlagéletkora meglepően magas, 37 év, ezért ha a következő évek valóban elhozzák a gazdasági fellendülést (Európában is végre), akkor nagyon komoly keresletnövekedésre számíthatnak a gyártók.

Egyre inkább hódít a dízelmotor, amit a drága repbenzin helyett olcsó kerozinnal lehet etetni

Érdekes, hogy ennél sokkal optimistább szavak olvashatók az AERO weboldalán a Cessna németországi képviselet-vezetőjétől, aki elmondja, hogy tavaly rekordot döntöttek, 16 Citation sugárhajtású üzleti gépet adtak át a tulajdonosoknak.

A repülőgép-tulajdonosok és pilóták szervezetének (AOPA) németországi vezetője ezzel együtt az iparágra nehezedő nyomásról beszél: a még mindig bizonytalan gazdasági kilátások mellett Európában a szükségtelen bürokratikus korlátozások nehezítik a GA-partnerek életét. Ez ügyben elsősorban a kisgépes pilóták szakszolgálati engedélyének feltételeit kritizálta, mondván, nem lehet a nagygépes közforgalmi repülés feltételrendszerét a General Aviation szektorra ráerőltetni.

Glass-cockpit kisgépben is: persze ehhez is kell a reklám

Kapcsolódó hírek