Lezárják a lengyel és a litván határt a fehéroroszok?

iho/vasút   ·   2020.09.18. 15:00
breszt

Az embargóval az Új Selyemút fő útvonalán akadhat meg az Európa és Ázsia közötti, egyre nagyobb méreteket öltő vasúti áruszállítás.

Forró a politikai és gazdasági helyzet Belaruszban (ismertebb nevén Fehéroroszországban): az ország augusztus 9-én újraválasztott elnöke, Alekszander Lukasenka kemény kritikákat kapott a választás körülményeivel kapcsolatban, többek közt a lengyelektől és a litvánoktól is: a voksolás eredményeinek elcsalásával vádolják, tömegesen tiltakozva az újraválasztás ellen. Az 1994 óta hatalmon lévő Lukasenka a vádakat visszautasítva elmondta: tiszta körülmények között nyerte a választást, sőt: ő egy, a nyugati országok által indított lejáratókampány áldozata.

A szomszédos országok tiltakozására válaszul három hete Litvánia elleni gazdasági szankciók bevezetésével fenyegetőzött: Belarusz le fogja állítani a legnagyobb litván kikötővárosnak számító Klaipedába irányuló áruszállítást. A hét csütörtökön újabb lépéseket tett: bejelentette, hogy lezárja a kritizáló két országgal közös határait, a baráti Ukrajna felé pedig megerősíti a határellenőrzést. Egyelőre azonban még semmilyen hivatalos szankció nem lépett életbe, és jelenleg még nem tudni, hogy a várható lezárás mit jelent majd az áruszállítás számára. A széles nyomtávú vasúthálózatot használó tehervonatok legfőbb üzemeltetője, az UTLC ERA eddig még nem értesült vonatok lemondásáról, jelenleg még minden a megszokott mederben zajlik. A lengyel kormány sem tud formális határzárról, a határállomások normálisan üzemelnek. Úgy vélik, a fenyegetőzés a belarusz propagandakampány egy újabb eleme, egy olyan pszichológiai hadviselés, melynek célja a külső fenyegetés érzésének megteremtése. A litván határőrség is ugyanezt a helyzetet erősíti meg: semmi változás nem történt. Arról sincsenek értesüléseik, hogy Lukasenka bejelentése pontosan mit is takar: csak az emberek vagy az áruszállítás előtt is lezárják-e a határokat. Meg kell várni, hogy mit és hogyan lépnek a fehéroroszok.

A határzár életbe lépése lényeges problémát okozhat, ha az áruszállítást is érinti, mivel az Európa és Kína közötti vasúti áruszállítási folyosó, az Új Selyemút elsődleges útvonala a lengyel–fehérorosz határon, a Malaszewicze–Brest átkelőn vezet keresztül. Ennek lezárása komoly zavart okozna az Új Selyemút forgalmában. A kínai konténervonatok egy része a litván határt is használja, annak lezárása azonban jóval kevesebb szerelvényt érintene. Az orosz enklávét, Kalinyingrádot érintő útvonal azonban használható alternatívának tűnik – a kalinyingrádi irány egyre népszerűbbé válik az elmúlt hónapok során. Az Új Selyemutat használó vasúti árufuvarozók is leginkább ezt az irányt nevezik meg alternatívaként a lehetséges lezárással kapcsolatban. Azonban nem biztos, hogy az oroszoknak van elég kapacitása a jelenleg még a lengyel–belarusz határt használó összes vonat kezelésére.

A litvánok a klaipedai kikötővel szembeni embargóval fenyegetést egyelőre csak politikai üzengetésnek veszik. Az ország közlekedés minisztere megerősítette: semmilyen változás nincs a kikötő áruforgalmában, azonban felkészülnek a lehetséges politikai lépésre – számol be a Rail Freight.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút MAGYAR VASÚT

Magyar Vasút 2022 Konferencia

T. Hámori Ferenc   ·   2022.10.05. 09:00

Igazságos zöld átmenet? A vasútfejlesztés évtizede? Újabb esély Záhony előtt? # Valtsvasutra – ezeknek a jelmondatoknak a jegyében, 14. alkalommal rendezték meg a vasútszakma legrangosabb fórumát Budapesten.