London Underground 150 - 7. rész: 1995 és 1996 stock
Hosszú kihagyás után folytatjuk sorozatunkat a jubiláló londoni metróról.
A birminghami Metro Cammell gyárat 1989-ben az Alstom vette át, így a londoni metrótól érkező 1995-ös megrendelést már a nálunk is jól ismert név alatt fejlesztette és építette a gyár. A megrendelés szerint a Northern line-ra 106, míg a Jubilee-re 59 teljes vonatot kellett leszállítania a gyárnak. A két vonalra külsőleg fő specifikációiban megegyező vonatokat rendeltek, csak az üléselrendezésben van némi eltérés.
A metrótérképen feketével jelzett Northern vonalra érkeztek először a szerelvények, 1995-től, így ez lett az 1995 stock. Ezek a vonatok az 1959/62 stock kiöregedő járműveit váltották a vonalon. A szerelvények hat 17,77 méter hosszú kocsiból állnak, melyekben összesen 200 ülőhely található, továbbá 20 támaszkodóhely és 48 felhajtható ülés. Ezen felül vonatonként 24 kerekesszékeseknek kialakított hely is van. Egy vonat teljes befogadóképessége 665 fő, négy utas/négyzetméterrel számolva. Egy szerelvény két háromrészes egységből áll, rendre: egy vezetőállással rendelkező hajtott kocsi (DMC=Driving Motor Car), egy futó kocsi (TC=Trailer Car) és egy vezetőállás nélküli hajtott kocsi (UNDMC= Uncoupling Non-Driving Motor Car), majd egy ugyanilyen hármas fordítva.
A térképen ezüsttel jelzett Jubilee vonalon az 1983 stock jelzésű vonatokat kellett kiváltani újakkal, így 1996-ban megérkezett a birminghami gyárból az első 1996 stock szerelvény. Annak ellenére, hogy külsőre igencsak hasonlítanak, belsőre – a vonalak különbözőségei miatt – teljesen mások. Az utas szempontjából azonban csak az üléselrendezésben találunk némi eltérést, miszerint több támaszkodó helyére felhajtható üléseket szereltek be. A gyártól eredetileg – az 1995-höz hasonlóan – hatkocsis szerelvényeket rendeltek, viszont ma már hétkocsis vonatok közelekdnek a Jublilee vonalon, mivel a 2005/6-os bővítések során minden vonat kapott még egy kocsit és ezen felül még négy teljes vonatot is rendeltek a gyártól, így mára hatvanhárom 1996 stock rója a kilométereket. A hetedik kocsival kiegészült vonatokban összesen 234 ülés, 24 kerekesszékes hely található, az állóhelykapacitás 583 szerelvényenként, így a vonatok teljes befogadóképessége 817 fő.
A következő részben a tube vonalak legújabb szerelvényeivel, a 2009 stockkal foglalkozunk.