Lufthansa: hosszútávúak beszerzése rövid távon
Már télen jönnek az első 787-esek, később a további A350-esek. Modern kéthajtóművesek váltják a négyhajtóművesek többségét. További leépítés a társaságnál. Az EU a légiközlekedés helyreállításáért.
Feltűnő és fontos, ha Európa egyik vezető légitársasága még bőven a járvány nyomása alatt és a légiforgalom visszaesése közepette új gépek beszerzését jelenti be, de logikus is: a válság utáni időszakban is csak gazdaságosan üzemeltethető és az utazási igényeknek megfelelő gépekkel tud – ha majd eljut odáig – profitot termelni egy légitársaság.
A Lufthansa öt-öt nagy hatótávolságú Boeing és Airbus megrendelését tette közzé, amelyeknek mind a fogyasztása, mind a károsanyag-kibocsátása 30 százalékkal lesz alacsonyabb, olcsóbb lesz az üzemeltetésük, miközben a gépbeszerzés csoportszinten is csökkenti a típusok tarkaságát – így foglalja össze a társaság közleménye az indokokat.
Carsten Spohr elnök ehhez azt teszi hozzá:
a nagy hatótávolságú flotta modernizálását, annak jegyében hozzák előbbre, hogy a frissített géppark révén „bővítsék az anticiklikusság lehetőségeit”.
Vagyis olyan típusok beszerzéséről van szó, amelyek a 2019-hez képest kisebb utazási igények esetében is gazdaságos load-faktorra tölthetők, de ha erősödik a forgalom, akkor is megfelel a kapacitásuk.
A 787-9-esek és az A350-900-asok a közlemény szerint a négyhajtóműves A340-eseket váltják fel, ez az a típus, amiből a Lufthansának tizenhét gépe van, de amit az Airbus már nem is gyárt és a légitársaságok is egyre kisebb számban használnak, mert a teljesítménye modernebb és csak két hajtóművel repülő típusokkal kiválóan helyettesíthető.
Emellett nyilvánvaló a gépbeszerzésnek az a vonala is, hogy az ultranagy kapacitású óriások helyett – A380, Boeing 747 – a kisebb, de ugyanolyan nagy hatótávolságú kéthajtóművesek alkossák a jövőbeli flotta gerincét, köztük a kifejezetten a Jumbo-osztály leváltását célzó 777X-ek, amelyekből korábban szintén lekötött már a német légitársaság: a Dreamlinerekkel együtt az új Boeingok száma negyvenöt lesz. Az Airbus kétfedélzetes óriásai nyugdíjazásáról már megszületett a döntés, ugyancsak kivonják a régebbi 747-400-asokat, maradnak viszont az eddigi információk szerint a modern kiadású 747-8-asok.
Az első Dreamlinerek már a következő téli menetrendben munkába állhatnak, mert a gyártónak vannak elkészült, de át nem vett „white tail” példányai, ezek közül kapnak a németek. Az öt 350-es 2027-28-ban kezdi a szolgálatot.
De a Lufthansa ezt a típust egyébként már évek óta repüli, most tizenhét ilyen gépe van, a teljes 350-es flotta negyvenöt gépes lesz.
A beszerzésekről szóló beszámolók két további információt csatolnak, mondhatni egy rossz és egy jó hírt. A rossz: a légitársaság – tehát nem csoportszintről van szó – 2022-ben a korábbi 24 ezer után újabb tízezer alkalmazottjától válik meg. A jó hír: az Európai Unió elkötelezte magát a nyitás mellett,
a Bizottság azt javasolja a tagállamoknak, hogy könnyítsenek a korlátozásokon azoknak az utasoknak a számára, akiket már beoltottak, és akik kevésbé kockázatos övezetekből jönnek.
Külön kérik az érintett légitársaságok, utazási szervezetek a kormányokat, hogy amint ezt a biztonsági követelmények lehetővé teszik, állítsák helyre a transzatlanti légiközlekedést. Ezek a változások kifejezetten kedveznének a válság által leginkább visszavetett hosszú távú forgalomnak.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!