Lufthansa: vissza kell fogni a flottabővítést!
Történetének legjobb adatait adta közre a Lufthansa-csoport, a tavalyi 35,5 milliárd eurónyi bevétel csaknem 12,5 és a 3,3 milliárd eurós adózás előtti eredmény 45,5(!) százalékkal haladta meg az előző évit. A jelentés ugyanakkor kevésbé optimista az idei évet illetően, mert növekednek az üzemanyag-árak, és mert – nem növekedhet az igényeknek megfelelően a kapacitás.
A tavalyi befektetési összeget például jelentős mértékben a később felszámolásra került Air Berlin flottája egy részének átvétele növelte. Ugyanakkor az idei tervezett 12 százalékos gépparknövekedést 9,5-re kellett visszanyesni, jelentős részben az A320neo gépcsaládhoz tartozó új utasszállítók késése miatt. Az újrahajtóművezett keskenytörzsűekből mostanra már húsz kellett volna, hogy forgalomba álljon, de csak tízet vehetett át a társaságcsoport. Ugyancsak lelassult, egyébként ugyancsak a Pratt&Whitney hajtóművekkel kapcsolatos gondok miatt, a Bombardier CSeries-család gépeinek beérkezése a cégcsoporthoz (jelesül a Swisshez).
Az AirBerlin kiesésével keletkezett űr kitöltésére hatalmas versenybe kezdtek a társaságok, a Lufthansa, mint korábban írtuk, a Niki Bécs-központú hálózatának és flottájának átvételével szeretett volna jobb pozícióba jutni, azonban az Európai Bizottság ezt a monopolhelyzet kialakulásának kockázata miatt megakadályozta.
Ugyanakkor a Reuters információi szerint a Lufthansa most épp arról tárgyal Niki Laudával, aki visszaszerezte egykori cége felett az ellenőrzést, hogy az újjá formálódó Laudamotion gépeit wet-lease, azaz személyzettel együtt történő bérlés formájában használhassa, elsősorban a Eurowings kisegítésére, amely viszont a tervezettnél lassabban fut fel (és veszi át a diszkont – a Lufthansa sajtósainak megfogalmazásában point-to-point – leányvállalat az anyacégtől a hagyományos formában gazdaságtalan, rövid- és középtávú forgalmat).
„Kellemes a problémánk, túl sok utas és túl kevés repülőgép” – foglalta össze a helyzetet Carsten Spohr, az igazgatótanács újabb öt évre mandátumot kapott elnöke, aki ugyanakkor arra is büszke, hogy a Lufthansa lett az első európai légitársaság, amely felzárkózott az ötcsillagosok közé.
Spohr egyébként a Lufthansa pilótaiskolájában tanult, majd a társaságnál repülve jutott el a kapitányi fokozatig, egyébként repülési és gépparancsnoki jogosításait most is fenntartja. Volt egy rövid kitérője a repüléstechnikai iparágban (Deutsche Aerospace AG), majd a Lufthansához visszatérve a Cargo-szakág főnöke lett, 2011-től volt tagja és 2014-től az elnöke az igazgatótanácsnak, a mostani testületi döntés értelmében 2023-g marad mindenképpen a társaság illetve a csoport élén.
Legutóbb az ATW nemzetközi jelentőségű szavazásán jelölték a legjobb légitársasági vezető díjára. Ugyancsak nemrég keltett nem kis feltünést a nyilatkozata egy konferencián arról, hogy szerinte hiba volt a nagy európai repülőterek privatizálása.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!