Magnus-kisgépek a világban: Nigéria és Oroszország, a magyar gyártó izgalmas tervei

Márványi Péter   ·   2021.11.12. 09:00
Magnus_Aircraft_Zrt._Fusion_213_szuzfelszallas_13

Gép a katonáknak, fegyverek nélkül. Kompozittá alakítható Iljusin-konstrukció. Újra lesz elektromos meghajtás!

Múlt héten adtunk hírt a Fusion 213-ról, a Magnus Aircraft Zrt. legújabb típusáról, amely az első olyan magyar fejlesztésű és gyártású repülőgép lesz, amely megszerezheti az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség, az EASA típusalkalmassági bizonyítványát. A gép a Fusion 212 továbbfejlesztése, UL helyett LSA kategóriában, magasabb követelményeknek téve eleget.

Boros László (fotók: Magnus Aircraft)

A hír is nyilván aktuálissá teszi, hogy Boros László vezérigazgatótól érdeklődjünk a pécsi cég többi érdekes projektjéről. A minap például közlemény jelent meg arról, hogy az Óbudai Egyetem és a Magnus Aircraft Zrt. együttműködési megállapodást kötött, többek közt egy nagyobb, 4–6 üléses hibrid és elektromos repülőgép fejlesztésére. Aki figyelemmel kíséri a Magnus működését, 4–6 személyes repülőgépről az a 2019-es megállapodás jut eszébe, ami a Magnus és az orosz repülőgépgyártó konzorcium, az UAC között jött létre az Iljusin Il-103-as továbbfejlesztésére és gyártására.

– Túragépterv az egyetemmel és a szerződés az oroszokkal: van-e a kettő között valamiféle kapcsolódás?

– A rövid válaszom: igen. De érdemes kicsit messzebbről nézni ezt a megállapodást.

Il-103 (fotó: UAC)

Rektor úrral történt hosszú előkészítés után olyan partnert találtunk az egyetemben, akivel hosszú távon tudunk gondolkodni, fejlesztéseket végrehajtani, olyan partnert találtunk, aki az egyetemi viszonylatban is rendkívül operatívan és hatékonyan tud reagálni kérdésekre és feladatokra. Első számú feladatunk volt, hogy a fenntarthatóság, a környezettudatos gondolkodás útján induljunk el, ami most már Magyarországon egyre erősebben van jelen. Nekünk van egy megkezdett projektünk, egy teljesen elektromos hajtási rendszerű repülőgép fejlesztése, van ennek egy tovább gondolt verziója, ami már nem csak szimmetrikus szárnyprofillal ellátott repülőgép, hanem aszimmetrikus szárnyú túrarepülőgép, egy másfajta piaci résre válaszul. Ha elkezdünk együtt dolgozni ebben a projektben, akkor a továbbiakban is együtt gondolkodhatunk a négyüléses Il-103-as koncepciójában, vagy talán újabb tervekben is, vélhetően hibrid irányban, ennek az alternatív hajtásrendszernek a fejlesztésében.

– Az Il-103-as egy fémépítésű gép. Mi 2019-ben, az iho.hu cikkében megpróbáltuk a koncepció mögöttesét végig gondolni, és úgy láttuk, az lehet elképzelhető verzió, hogy a Magnus, amely a Fusion családdal ezt az utat választotta, az IL-103-ast átalakítja kompozit géppé.

A pécsi üzem belülről (fotó: MTI)

– A konzorciummal van egy rövidtávú megállapodásunk, amely szerint gyakorlatilag licensz-szerződés alapján a mostani fémépítésű gépet kezdjük el gyártani és értékesíteni. De igazából nem ez a kihívás vagy a hosszútávú lehetőség benne, hanem az, hogy ezt a repülőgépet egy modern, kompozit-építésű, később alternatív hajtásrendszerrel ellátott kisrepülőgéppé változtassuk. És ehhez is szükség van partnerre.

– Akkor jól logikáztunk...

– Abszolút. Kicsit meg csúszott a projekt, de lassan megindulhat az érdemi munka is.

– Vannak politikai eredetű problémák és vannak korlátozások az EU és Oroszország kereskedelmi és gazdasági kapcsolataiban. Ezek nem játszanak bele abba, hogy lassabban haladnak ezzel a programmal?

– Igazából ukrán jelzésre kellett vizsgálaton átesnünk, azügyben, hogy megsérti-e a szerződésünk az EU és az Egyesült Államok által hozott szankciós jogokat az orosz állam irányába. Elég hosszú vizsgálat volt, aminek a végeredménye, hogy kettős felhasználás (polgári és katonai – a szerk.) tekintetében a kifogás nem áll meg, de egyéb, pénzügyi tranzakciókat érintő kérdésekben a szerződésünkben két pontot módosítani kellett, ez most fog lezárulni. A módosított szerződés már minden szabálynak, előírásnak megfelel.

– Néhány hete a nigériai légügyi miniszter látogatott a Magnushoz. Érdekes mód ez a magyar sajtóban olyan nagyon nagy port nem vert fel, pedig izgalmas a történet: a Magnus a nigériai katonaságnak szállítana kétüléses Fusion-okat.

– Többek között. Körülbelül egy éve kezdtük betenni a lábunkat Nigériába, és köszönhetően az ottani kollégáinknak, Afrikához mérten rendkívül dinamikusan fejlődött az üzlet, aminek egy nagyon fontos mérföldköve, amire nem sűrűn van példa, hogy az ország légügyi minisztere, az egyik legbefolyásosabb,  komoly döntési jogkörrel felruházott tárcavezető, személyesen jön el meggyőződni arról, hogy amit Nigériában prezentáltunk,  milyen valóságalappal rendelkezik, sőt, személyesen próbálja ki a repülőgépünket, mert amúgy pilóta is. Nagyon elégedett volt, és azóta Nigériában amolyan „pozitív marketing” kollégánkká vált, amerre jár, elmeséli, milyen jó élménye volt a repülőgéppel, ami sokat segít nekünk is. Azóta járt nálunk a nigériai légügyi hatóság főigazgatója is, auditálni bennünket, hogy vajon megfelelünk-e a nigériai hatóság előírásainak, ezen is sikeresen átmentünk. Ugyancsak itt volt a nigériai légügyi minisztérium jogi delegációja az összeszerelő üzem szerződésének végleges szövegezésére...

– Tehát a gépeket ott fogják összerakni?

– Az volt a megállapodott cél a partnereinkkel együtt, hogy eljussunk oda. A végső összeszerelés mindenképp ott kell, hogy történjen, hiszen konténerben szállítunk, de ebből kifejlődve kell eljutnunk odáig, hogy a teljes összeszerelési folyamat ott legyen, tehát egy „Nigerian made” terméket tudjunk az állami szervek részére biztosítani. A légierő mellett a polgári védelemmel is komoly tárgyalásaink folynak, amelyek rövid időn belül ugyancsak szerződésekkel zárulnak, de előtte végig kell futni ezeket a köröket, amíg a hatóságok és minisztériumok megfelelőnek találnak bennünket, nemcsak azért, mert jó a repülőgép, hanem mert minden előírásnak megfelel.

– Ami a magyar sajtóban feltünést keltett, az volt, hogy Nigériában katonai célokra használnának egy ilyen kis kétülésest.

– Ez kicsit szerencsétlen megfogalmazás. Arról van szó, hogy van egy „Sentinel típusú” repülőgépünk (A RAF által is használt, business-jetre telepített felderítő rendszer – a szerk.), elég komoly kamerákkal. Ha például ellenséges erők, terroristák megfigyelésére akarják használni, akkor mondhatjuk, hogy ez katonai cél. De ettől még ez a repülőgép nem lett felfegyverzett harcászati eszköz. Ez nem más, mint repülőgép kamerákkal. Polgári célokra épp úgy alkalmas, de eszköze lehet annak a nagyon komoly terrorista-ellenes harcnak, ami Nigéria számára hatalmas kihívás, és ha nem lesz megoldása, az negatívan befolyásolhatja a migrációt is Európa felé. Egyébként Nigériának ehhez a tevékenységhez megvannak a harcászati eszközei.

– Nemrég adták át Nigériának a megrendelt tizenkét, alacsonytámadásra alkalmas, légcsavaros-gázturbinás Tucano közül az utolsó példányokat...

– Viszont ezeknek a könnyen mozgó csapatoknak a feltérképezéséhez nincsenek még hatékony megoldásai. A mi gépünk erre jó és gazdaságos megoldás, mind a beszerzési ár, mind az üzemeltetés költsége szempontjából. Ezzel a kamerarendszerrel tíz kilométernél nagyobb távolságból lehet mozgásokat detektálni, korordinátákat és információkat továbbítani a beavatkozó csapatoknak: hőkamera, éjjellátó rendszer, komoly technika van ezen a gépen, célmegjelölő nélkül. Az állami partnerekkel tehát még nem írtuk alá a szerződéseket, de a privát szektorból van megrendelésünk, az a gép már gyártásban van.

- Ez a Nigériának ajánlott típus a benzinmotoros Fusion, de volt ugye ennek a típusnak elektromos variánsa is. Azóta nemigen hallani a Magnusnak erről a gépéről, amióta a Siemens valamilyen okból kiszállt a programból.

– A Siemens ezt az üzletágat eladta a Rolls Royce-nak, mi elsőként kötöttük meg a szerződést a folytatásról a Rolls Royce-szal ugyanerre a projektre. Azonban a Rolls Royce egy évnyi komoly műszaki és adminisztrációs munka után úgy döntött, nem akar több energiát befektetni az elektromos hajtás fejlesztésére a kisrepülős kategóriában. A Rolls Royce magasabb kategóriájú kereskedelmi és üzleti repülőgépek piacán érdekelt, ezért arra akart összpontosítani, hogy minél hamarabb célt tudjon elérni. Ennek következtében a fejlesztési kapacitásuk fókuszából kivonták ezt a kategóriát.

Ez volt az a pont, amikor mondhatni magunkra maradtunk, de elég hamar megtaláltuk a partnert, akivel folytatni és befejezni tudjuk a projektet, ez az Óbudai Egyetem.

– Ez annyit jelent, hogy az eddig gyártott, alap-műrepülésre és az extrém repülési helyzetekre való kiképzésre alkalmas Fusion ismét megkapja az elektromos meghajtást?

– Igen, a termék fejlesztését be fogjuk fejezni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.