Magyar légtér-rekord, egy hónap, százezernél több gép
2015 júliusában a HungaroControl légiforgalmi irányítói összesen 100 ezer 856 légijárművet irányítottak, és túlszárnyaltak majdnem minden eddig mért rekordot – hangzik az irányító szolgáltató közleménye.
Új forgalmi csúcsok születtek az átrepülő forgalomban, míg a budapesti érkező és induló járatok száma is elérte a legmagasabb értéket 2011 novembere óta. Július 26-án pedig egy nap alatt rekord mennyiségű, azaz összesen 3644 repülőgépet kezeltek a magyar irányítóközpontból.
Erőteljes növekedést mutattak a légiforgalmi statisztikák 2015 nyarán a HungaroControl légiforgalmi irányítói által kezelt légterekben. Júliusban a magyar légtéren összesen 74 ezer 558 légijármű repült át, ami közel 11 százalékkal magasabb az előző év azonos hónapjában regisztrált értéknél.
Július 11-től kezdődően minden szombaton egyre több repülőgép haladt át (július 11-én 2624, 18-án 2646, 25-én 2663, augusztus 1-én 2689, 8-án pedig 2722 járat) Magyarország felett. Július 26-án 3644 mozgással napi forgalmi rekord is született.
Folytatódott a korábbi hónapokban tapasztalt forgalom-emelkedés a Koszovó feletti magaslégtérben is. A KFOR szektoron 2015 júliusában 9599 légijármű repült át, ami 27,48 százalékos növekedést jelent az előző év hasonló hónapjához képest, és a legmagasabb havi érték volt az öt átvezető útvonal újranyitása óta. Július 4-én pedig minden eddiginél több, 392 járat haladt át egyetlen nap alatt a budapesti központból távszolgáltatással irányított légtéren.
A szezonális hatásokon túl is növekvő forgalmat elsősorban a 2014-es ukrán események hatására átrendeződött légi útvonalak, a több mint egy éve zökkenőmentesen biztosított koszovói távszolgáltatás, továbbá a repülőgépek számára a teljes magyar légtérre vonatkozó korlátozások nélküli, szabad légtérhasználat (HUFRA) eredményezte.
Mint arról az iho/repülés is beszámolt, a magyar irányító szervezet az év elején jelentette be, hogy bevezeti a free-route rendszert, vagyis az átrepülő gép repülési tervében csak a légtérbe való belépés és kilépés pontja kell, hogy szerepeljen, ezen belül a járat a számára legoptimálisabb útvonalat tervezheti Magyarország fölött.
Tavaly kezdte meg a NATO megbizatására a Hungarocontrol a koszovói felső légtér irányítását a balkáni országtól 700 kilométerre fekvő új budapesti irányító központból. A magyarok közreműködése révén megindulhatott a Koszovó feletti átrepülő forgalom, ami a légitársaságok errefelé repülő járatainak rövidebb útvonalakat, kevesebb kibocsájtást és jelentős üzemanyag-megtakarítást jelent.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!