Már nincs filléres repülés Budapestről

Schulek Tibor   ·   2013.04.05. 09:00
cim2

Tavaly tavasszal minden utazási szektorban dolgozó, illetve utazni vágyó repülőbarát hitetlenkedve nézte a repülőjegyárakat az interneten. Néhány viszonylaton a Malév leállása erős drágulást hozott, de ugyanakkor soha ennyi alacsony árú repülőjegy nem volt a foglalási rendszerekben, hiszen a Wizz Air és a Ryanair egymást túllicitálva ontotta az 1390 forintos, esetenként akár 1 eurós vagy 490 forintos repülőjegyeket. Ezek az árak pedig gyakran ténylegesen a végső árat is jelentették, mert a repülőtéri illetékeket elengedték, sőt a foglalási díjat is ki lehetett kerülni több legális módszerrel. A Ryanair még ingyenes repülőjegyeket is osztogatott a bevásárlóközpontokban.

Ilyen árak mellett nem volt akadálya annak, hogy egynapos (reggeli géppel kiutazó és este visszatérő) túrára induló magyarok lepjék el Bergamót, Milánót, Eindhovent és a környező városokat. Könnyen lehetett egy hétvégi városnézést szervezni hátizsákkal, vagy egy gyors bevásárlást intézni a kézi poggyász méretéig, így nem terhelte az utazót semmilyen pluszköltség. Nagyvárosi legendák születtek a bergamói zöldségeshez vissza-visszajáró vevőkről, akik csak a mézédes gyümölcsökért repültek ide, és valóban baráti társaságok indultak Budapestről egy eredeti olasz pizzázás élménye vagy egy belga sörözés kedvéért.

A Wizz gépe a varsói Modlin repülőterén <br>(A szerző fotói)

Természetesen olyan embereknek is lehetőségük nyílt a repülés világába belekóstolni, akik erről eddig nem is álmodhattak. Cikkünk szerzője is több ismerősét beszélte rá élete első repülésére. A Wizz Air vezérigazgatója, Váradi József már akkor jelezte, hogy ilyen árakkal később biztosan nem találkoznak az utasok, így érdemes mindenkinek kihasználni ezt a lehetőséget.

Az iho.hu olvasói részletesen nyomon követhették a Malév leállását követő piaci mozgásokat és az árakat befolyásoló lépéseket, a jegyárakat növelő újabb és újabb sarcokról is beszámoltunk. Minden fontosabb piaci szereplőnél változott, azaz emelkedett a foglalási díj összege, és lényegesen csökkentették ezek elkerülési lehetőségét. A Ryanair korábban olyan kártyatípushoz kötötte az ingyenes foglalást, amelyet kis utánajárással még magyar ügyfelek is elértek a virtuális térben, de ma ilyen opció nincs, így a jegyek árára átlagosan 6 euró foglalási díj is rárakódik.

Egy kedvelt egynapos célpont, Eindhoven

Tavaly ősszel a Wizz Air forradalminak nevezte, és gyorsan a teljes hálózatán bevezette a nagyobb méretű kézi poggyász fizetőssé tételét. A kezdeti ellenkezés után – a cég hivatalos kommunikációja szerint –  bevált a rendszer, a csomagok fedélzeten történő elhelyezése gyorsabb lett, így ilyen okok miatt már nem késnek a repülők.

Szintén ez a cég januárban szüntette meg a magyar co-brand hitelkártyájához tartozó ingyenes foglalást, ezzel jegyenként rögtön 1650 forinttal nőtt a fizetendő összeg. (Itt jelenleg az az érdekes helyzet áll fent, hogy a törzsutasnak tekinthető Wizz Air-hitelkártya-használónak többet kell fizetnie, mintha egyszerű átutalással egyenlítené ki a repülőjegyének árát. Információink szerint hamarosan várható az átutalás díjának emelése is.) Eközben a piaci versenyben domináns pozíciót is kivívott magának a Wizz Air Budapesten, így a repülőjegy-alapárak is emelkedésnek indultak. Jelenleg a fapados cégeknél a bevétel 70 százaléka származik az alapárból, míg a csomagdíjak, extra szolgáltatások és fedélzeti értékesítésből érkezik a maradék 30 százalék.

Ha sikerül egyedül repülni egy vonalat, az is magasabb árakat eredményez

Számos útvonalon megszűnt a korábbi párhuzamosság, és a kapacitásokat is a realitásokhoz csökkentették a légitársaságok. A rózsaszín-lila légitársaság az ukrán és izraeli repülési jogok elnyerésével, és a most bejelentett dubaji úttal is olyan vonalakra tört be, ahol nem számít más fapados légitársaság megjelenésére, így árait is magasabban tarthatja. Az ukrán Aerosvit csődje miatt pedig a Budapest–Kijev útvonalon egyeduralkodó is lett, ami az árak gyors emelkedéséhez vezetett. Korábbi filléres áraknál jóval magasabb, de a hagyományos légitársaságoknál kedvezőbb árakra számíthatunk a moszkvai és isztambuli járatok megnyitásakor is, amennyiben sikerül a két országgal megegyezni arról, hogy a Malév repülési jogait elnyert Wizz Airt elfogadják utódnak.

Váradi József egy korábbi háttérbeszélgetésen elmondta, minden piaci körülmény arra mutat, hogy az átlagos repülőjegyáraknak tovább kell emelkedniük az idei évben. Budapesten tényleg kivételes év volt a tavalyi, hiszen a Malév csődjét követően megmozdult a piac és a fapados légitársaságok alacsony árakkal próbáltak pozíciót foglalni. De sem a kerozin ára, sem a légtérirányítás díjai, sem a repülőterek által a válság miatt magasan tartott reptéri díjak nem csökkentek, így nem teszik azt lehetővé, hogy a légitársaság a korábbi árpolitikáját alkalmazhassa.

Kapcsolódó hírek