Márciustól kevesebb busz jár Szombathelyen
A múlt héten a szombathelyi testületi ülésen megszavazták a helyi buszmenetrend módosítását. A testület az A verziót fogadta el, így 15 százalékkal csökken a járatsűrűség. Voltak, akik felháborodtak a hír hallatán, hiszen éppen novemberben fogadták el, hogy emelik a jegy- és bérletárakat. Januártól már többet kell fizetni az utazásért, márciustól viszont kevesebb busz közlekedik a megyeszékhelyen – írja a Vas Népe.
A Vasi Volán Zrt. a városvezetés kérésére menetrend-racionalizálási javaslatot dolgozott ki. Az A és B tervezet szerdán került a közgyűlés elé. Jelentős vita alakult ki a képviselők között, s nemcsak a tervezetek miatt, hanem azért is, hogy egyáltalán miért kell csökkenteni a járatszámot.
Papp László, a Volán vezérigazgatója is szót kapott a közgyűlésen, s hangsúlyozta, hogy a javaslat nem a Voláné, csak felkérték a céget a tervek kidolgozására. A racionalizálást végrehajtják, de fájdalmas lesz. A vezérigazgató felsorolta azt is, hogy a 2011-es évben mivel gazdagodott a társaság, kiemelve az új buszokat, a modern utastájékoztatókat. Hozzátette azt is, hogy az utazási igények tavaly sem csökkentek. Kiemelte, hogy az országban működő 24 Volán-társaság közül hátulról a harmadik helyen áll a vasi, tehát Szombathelyen igencsak alacsonyak a társaság működési költségei.
Az elfogadott A változat szerint éves szinten 246-247 ezer kilométer csökkentése érhető el, ez 15 százalékos visszaesést jelent. Az A verzió szerint az 1-től 9-ig jelzett, törzsvonalon közlekedő buszok általában ritkábban járnak. Az 1A 16 óra 45 perc, az 1C 16 óra 55 perc, az 1U 15 óra 30 perc, a 9-es 17 óra 10 perc után munkanapokon nem közlekedik márciustól. A 2C-nél a 16 órakor és 16 óra 30 perckor, a 3-asnál a 22 óra 05 és a 22 óra 40 perckor induló járatok megszűnnek. A 7-es járatnál a vasútállomás irányából a 22 óra 30 perckor induló járat megszűnik, az Újtemetőtől induló 21 óra 45 perckor induló járat pedig öt perccel később indul.
A 29A jelű járatnál lesznek komolyabb változások: a buszok a 20 perces járatkövetés helyett 40 percenként közlekednek. A járatok útvonala is változik, a kórház és az Órásház között a Művészeti Gimnázium (Paragvári utca), a Váci Mihály utcai általános iskola és a Váci Mihály utcai Smatch, a Bem József utca és a Perint híd megállóhelyeket érintik majd. A járatok ezután nem közlekednek a Joskar-Ola városrészen. A racionalizálás miatt hat-nyolc autóbusz-vezető állása szűnhet meg. Emellett számítani lehet az utasok elpártolására is, három-öt százalékos visszaeséssel számolnak.
A kormánypárti politikusok szerint szükséges lépés volt a racionalizálás, mivel a veszteséget pótolni kell, a járatcsökkentés pedig anyagi megtakarítást jelent. Az üzemeltetés nem kötelező feladat, ám ezt mégis vállalja az önkormányzat. Az ellenzék szerint nem fair, hogy januártól emelkedtek a jegy- és bérletárak, márciustól pedig csökken a szolgáltatás. S mi lesz azokkal, akik éves bérletet vettek, most pedig megszűnik a járat, amivel közlekedtek?
Kerékpárokat kellene vásárolniGyebrovszki János (MSZP–SZTKE) képviselő érdekes felvetéssel állt elő. A tömegközlekedés fenntartása évi 200 millió forintba kerül. Ezen az összegen körülbelül 24 ezer kerékpárt lehetne vásárolni. Ezzel ki lehetne váltani a buszközlekedést, egészségesebb életmódra szoktathatnánk az embereket, s a környezetet is kímélnénk. Ráadásul talán csökkenne a lopások száma is, hiszen ha mindenkinek lenne kerékpárja, a tolvajok szemében sem lenne ez már kincs. A képviselő nem ért egyet a 15 százalékos csökkentéssel, mivel a menetrend 20-30 perccel növekszik, s a járatkiesés, -megszüntetés pedig településrészeket vághat el a várostól.