Mától eredeti útvonalon jár a 26-os busz

Andrassew Dávid Igor   ·   2011.10.20. 16:00
PICT0037

Ünnepélyes keretek között átadták csütörtökön a Margit híd margitszigeti lejáróját, így elhárult az akadálya, hogy a 26-os busz újra az eredeti útvonalán járjon a Nyugati pályaudvar és az Árpád híd metróállomás között, a szigeten keresztül. A ceremónia után nem sokkal már közlekedett is a busz, és a kerékpárosok számára is könnyebb lesz a bejutás.

A Margit híd lezárásakor bevezetett forgalmi változás, hogy Óbudáról a szigetre közvetlenül a 134-es és a 134A buszokkal el lehet jutni, az igényekre tekintettel megmarad. Mindkét buszjárat továbbra is változatlan útvonalon közlekedik majd. A pontos üzemidő és a menetrend még nem végleges.

A kerékpárosok egy kétirányú kerékpárúton, biztonságosan tudnak eljutni a szigetre, a gyalogosok szempontjából pedig fontos újítás az akadálymentesített bejárat.

A rekonstrukció részeként megújultak az acéltartók és a pályaszerkezet, új öntvénydíszek készültek, és a híd egyik legrosszabb állapotú része újult meg. A felújítás egyik érdekessége, hogy a Margit híd műemléki elemeinek újraöntéséhez a szárnyhídon épségben fennmaradt, eredeti korlátok és díszítő elemek szolgáltak mintaként – hangzott el a szárnyhíd átadóünnepségén.

Vitézy Dávid és Lukovich Tamás átadja a szárnyhidat <br /> A képre kattintva galéria nyílik <br /> (fotók: a szerző)

Alig több mint két évvel ezelőtt azt lehetett látni, hogy egy műemléki örökség, és Budapest közlekedési infrastruktúrájának egyik legfontosabb eleme, a Margit híd gyalázatos állapotban van. A szárnyhídon a korlát olyan korhadt volt, hogy az ember nem mert nekitámaszkodni, a hídról pedig azt lehetett látni, hogy a hídszerkezetet korrózió lepte el, és darabok hiányoztak belőle. Az útpálya alatt is jelentős szerkezeti problémák voltak. A Margit híd, az elmaradt karbantartásoknak is következtében, lényegében alkalmatlanná vált a funkciójának betöltésére – emlékeztetett a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója, Vitézy Dávid átadóbeszédében.

A Margit híd nemcsak egy rutinszerű karbantartáson esett át, hanem a teljes hídszerkezetet meg- és felújították. Egy olyan műemléki helyreállítás történt, amelyre Budapesten eddig nagyon kevés példa van. A híd egy méltó építészeti és közlekedési infrastrukturális eleme ismét Budapestnek, amire méltán lehetünk büszkék – hangsúlyozta Vitézy Dávid.

A Margit híd felújításához a fővárosi önkormányzat hatmilliárd forint európai uniós támogatást kapott, ennek jelentős részét, több mint négymilliárd forintot már le is hívták. A támogatási szerződést is megkötötték néhány hónappal ezelőtt. Így az uniós támogatás is biztosított ahhoz, hogy a beruházást sikerrel be tudják fejezni. Apró munkák még vannak a hídon, de alapvetően a műszaki átadás, átvétel folyik már. Még 2012-re maradt egy munkarész, a Jászai Mari téren a forgalmi rend átalakítása kapcsolódik a hídberuházáshoz. Ennek keretében kiépítenek egy zebrát a 2-es villamos végállomása és a 4-6-os villamos megállója között. Emellett a parkok és a hídfők rendezésében is vannak még feladatok a jövő évre – tette hozzá a vezérigazgató.

Vitézy Dávid és Lukovich Tamás átadja a szárnyhidat

A Pro Régió ügyvezető igazgatója egy történettel emlékezett meg arról, hogy Margit híd Budapest második hídja volt. Lukovich Tamás elmesélte, hogy a korabeli kritikák egy része luxusnak tartotta a hidat, de Ráth Károly akkori főpolgármester az 1876-os megnyitón az uralkodónak megköszönte a támogatást, és bizonygatta, hogy az idő őt fogja majd igazolni.

Kapcsolódó hírek