Megérkezett a hajó, újraindul az eltűnt 777-es keresése

iho   ·   2018.01.25. 16:15
cim9

Megérkezett a katasztrófa lehetséges helyszínére a Seabed Constuctor kutatóhajó, néhány nappal azután, hogy a malajziai kormány véglegesítette a szerződést a 2014-ben eltűnt utasszállító keresésének új kísérletére.

Mint tavaly ősszel beszámoltunk róla, az Ocean Infinity nevű cég a Malaysia Airlines 2014-ben eltűnt MH370-es járata keresésébe kapcsolódik be, pontosabban folytatja az érintett kormányok: Ausztrália, Kínai és Malajzia által hivatalosan lezárt kutatást, de most kizárólag Kuala Lumpur finanszírozásában. A kutatóhajó hetekkel korábban, még a végleges szerződés megkötése előtt futott ki, és tartott kelet felé a dél-afrikai Durban kikötőjéből, hogy mostantól beindítsa egy Magyarországnál nagyobb, 120 ezer négyzetkilométeres tengerfenék feltérképezését, a korábbi zónához képest északabbra, és egészen más technológiával, mint amit a sikertelenül végződött korábbi erőfeszítések során alkalmaztak.

Az immár lassan négy éve eltűnt 777-es

A helyszínt nagy vonalakban az Immarsat-rendszer óránkénti műholdas jelzései határozták meg, de mivel a Boeing 777-es a rádió- és radarkapcsolat megszakadása után még vagy hat órán keresztül a levegőben volt, és az Indiai-óceán dél része felé repült, nem könnyű és nem is sikerült eddig pontosan behatárolni a roncs lehetséges helyzetét.

Több teória szólt arról, hogy az a helyszín, ahol korábban próbálták megtalálni a gépet, csak akkor reális, ha a 777-es sértetlenül repült odáig és csak az üzemanyag kifogyása határozta meg, meddig tudott a levegőben maradni. Azonban vannak olyan feltételezések, korábbi esetekre is hivatkozva, amelyek elképzelhetőnek tartották egy a pilótafülkében, illetve az alatta lévő műszerrekeszben, az oxigénrendszer által generált tűz kitörését, ami megmagyarázná az elektromos berendezések váratlan leállását. Ha a tűz miatt a gép orr-része, a pilótafülke ablakai sérültek, akkor a fokozott légellenállás miatt érhetett vizet a 777-es korábban, és az eddig kutatott területtől északra. Ugyancsak ebben a zónában találtak tavaly nem azonosítható, de feltehetően ember alkotta tárgyakat egy francia katonai műhold felvételeinek elemzése alapján.

A Seabed Constructor kutatóhajó (fotók: Ocean Infinity)

Az Ocean Infinity egy rendkívül összetett és szofisztikált, a korábbi keresésnél használtakhoz képest többet ígérő kutatási eszközrendszert vet be, amely a hajóról indított hat felszíni és hat–nyolc autonóm víz alatti járműből áll, utóbbiak hatezer méter mélyen gyorsabban és nagyobb felbontásban rögzíthetnek képeket, radar- és egyéb információkat a fenékről, járművenként nyolc különféle szenzor segítségével.

A kérdés azonban nem egyszerűen az, hogy megvan-e a roncs, hanem hogy az eltelt lassan négy év alatt mit hagytak a tengeráramlások a roncsból, hiszen ami kisebb darabokat eddig sikerült az eltűnt 777-es részeiként azonosítani, az mind Kelet-Afrika és az oda tartozó szigetvilág partjain bukkant elő, vagyis több ezer kilométer sodródás után. Viszont mégis előkerülhetnek a gépnek olyan részei is, amelyek arról árulkodhatnak, hogy volt-e például robbanás és/vagy tűz a fedélzeten.

Autonóm, tehát nem vontatott víz alatti járművek, nyolcféle szenzorral

Ahhoz viszont hatalmas szerencse is kell, hogy az esetleg fellelhető rögzítőkön ennyi idő után használható adatok és hangok maradjanak, ilyen mélyen eltöltött ilyen hosszú idő után. A legszkeptikusabb feltételezések szerint pedig, ha valamelyik pilóta szándékos akciója okozta a gép pusztulását és gyakorlatilag teljes eltűnését, akkor az illetőnek nyilván volt indítéka arra is, hogy a repülési adatrögzítőt és a pilótafülke hangrögzítőjét is lekapcsolja.

Mindenesetre ez a kutatásnak csupán egyik kockázata. A vállalkozás ugyanis (a korábban emlegetett százmillió helyett) hetvenmillió dollárnyi összeget kap a malajziai kormánytól, de csak akkor, ha valóban sikerül megtalálni a roncsot, és erre mostantól mindössze kilencven napja van a szerződés szerint; az előző, három kormány által finanszírozott keresés két éven át tartott.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.