Meghiúsult a Talgo felvásárlásának magyar terve

iho.hu   ·   2024.08.27. 18:30
Talgo Vittal

A spanyol kormány visszautasította a Magyar Vagon konzorcium felvásárlási ajánlatát, mivel komoly nemzetbiztonsági kockázatnak tartja azt, hogy a magyar kormány szoros kapcsolatban áll Oroszországgal. 

A Ganz-MaVag Europe Zrt. még márciusban nyújtott be részletes tájékoztatását a spanyol hatóságoknak a vasútijármű-gyártó Talgo részvényeire tett ajánlat részleteiről (mivel az érdekcsoport időközben nem tudta megszerezni a patinás magyar járműgyártó nevét, ezért immáron a Magyar Vagon, Mavag elnevezés a helytálló). A konzorcium közleményében kiemelte, hogy az európai partnerségben rejlő ipari és kereskedelmi együttműködés mindkét fél számára kivételes előnyökkel járna: a Talgo spanyol tőzsdei vállalatként tovább erősödhet Európában és a keleti piacokon, a MaVag pedig tovább fejlesztheti a magyarországi kötöttpályás közlekedést. A Talgo voltaképpen azért került eladósorba, mert a cég fő részvényese, a Trilantic magántőkealap ki akar szállni az üzletből, és vevőt keresett a részesedésére.

Noha a magyaroknak hamar sikerült megállapodni a hitelezőkkel, de a potenciális üzlet rögtön komoly ellenállást váltott ki Spanyolországban. A spanyol kormány szívósan próbálta megakadályozni, hogy magyar kézre jusson a nemzeti ereklye Talgo, majd a tavaszi, tapogatódzó tárgyalások után a nyár elején a Škoda Transportation Group jelent meg konkrét ajánlattal a színen. A cseh ajánlat azonban részvényenként nem haladta meg a három és fél eurót, így értéke összesen 430 millió euróra rúgott – megfigyelők szerint ez nem jelenthetett gazdasági alternatívát a gáláns magyar, 619 millió eurós vételárral szemben.

 

Kéthónapnyi hallgatás után most megtört a csend, és az Europress értesüléseire hivatkozó portfolio.hu idézi a spanyol gazdasági minisztérium közleményét: „A kabinet ma megállapodott abban, hogy nem engedélyezi a Ganz-MaVag által a Talgo vállalatba történő közvetlen külföldi befektetést, miután a vizsgálatok megállapították, hogy a művelet engedélyezése nemzetbiztonsági és közrendi kockázatokkal járna.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

A ZSSK is kíváncsi a Fairtiq-re

iho/vasút   ·   2025.08.26. 09:00

A mobilfizetéses jegyértékesítési rendszer egyéves, országos tesztje jövő januárban indul a szlovák nemzeti vasúttársaság belföldi viszonylatain. Ha beválik, hosszútávon is bevezetik.

Vasút Nagyvasút

Megatendert írt ki a Cseh Vasutak

iho/vasút   ·   2025.08.25. 16:30

A České dráhy kilencven, 230 kilométeres sebességre engedélyezett személykocsi beszerzését tervezi. A pályázatban szereplő keretszerződés hozzávetőleges értéke nyolcmilliárd korona.