Sikerült beszervezni a Škodát, de a Talgóért kínált magyar ajánlat jobbnak tűnik a csehekénél

iho.hu   ·   2024.07.16. 16:30
Tombor-András,-Magyar-Vagon

A spanyol kormány továbbra is szívósan próbálja megakadályozni, hogy magyar kézre jusson a nemzeti ereklye vasútijármű-gyártó, és a tavaszi, tapogatódzó tárgyalások után a Škoda Transportation Group konkrét ajánlattal jelent meg a színen.

A Moncloa-palota ellenállásának magyarázata ismert: Madridban nem szívlelik Orbán Viktor mély oroszbarátságát, ezért a spanyol kormány képviselői többször is világosan megfogalmazták a Talgo magyar kézre jutásával kapcsolatos ellenérzéseiket. Ezzel párhuzamosan vevőjelölteket kerestek a piacon, ám korábban nem tudták meggyőzni a CAF-ot, a Stadlert, a spanyol nemzeti pénzügyi csoport CriteriaCaixát, vagy a repülési, védelmi és biztonsági ágazatokban érdekelt EM&E-t (Escribano Mechanical & Engineering) sem arról, hogy érdemes alternatív vételi ajánlatot tenniük. Újabban azonban a Škoda hajlandónak bizonyult arra, hogy szakmai befektetőként beszálljon a Talgo felvásárlásáért a tárgyalóasztalok mellett folytatott küzdelembe.

Mint tudott, korábban 619 millió eurós, fényűző ajánlatot tett a nagy sebességű vonatokat gyártó cég száz százalékára a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelőt, a Mol-t és az állami, a felvásárláshoz hitelt nyújtó Eximbankot a háta mögött tudó Ganz-Mavag Europe. A Talgo voltaképpen azért került eladósorba, mert a cég fő részvényese, a Trilantic magántőkealap ki akar szállni az üzletből, és vevőt keres a részesedésére.

Ilyen előzményeket követően lépett a képbe a Škoda-csoport – a már említett tavaszi egyeztetések, a Talgo számainak górcső alá vétele után a csehek nem direkt felvásárlási elképzelésekkel, hanem az integrációra, ipari egyesülésre vonatkozó ajánlattal hozakodtak elő. Az ajánlat részvényenként nem haladja meg a három és fél eurót, értéke összesen 430 millió euró – megfigyelők szerint ez nem jelenthet gazdasági alternatívát a gáláns magyar vételárral szemben. A két vállalat fokozatos, részvénycserét is feltételező integrációja üzletkötés esetén három évig is eltarthat. Döntés augusztus dereka körül várható.

Kérdés, melyik nyom többet a latba:

  1. a lehengerlő magyar pénzügyi ajánlat, vagy az, hogy
  2. a 4000 millió eurós, elősorban nagy sebességű motorvonatokra vonatkozó megrendelésállományú Talgónak gyárakra van szüksége ahhoz, hogy ezeket a járműveket megépíthesse, és tisztességes haszonnal átadhassa a megrendelőknek (majd törlessze fennálló adósságait). Márpedig a Škodának vannak gyárai, bennük jól képzett, gyakorlott szakemberekkel.

Képünkön: Tombor András befektető, a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő tárgyaló-delegációjának a vezetője a La Voz de Galicia felvételén (fotó: Fernando Alvarado)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek