Megjárták Tolnában, Baranyában

Harmadik nekifutásra sikerült elvinni a bajai ócskavasvonatot, nagyon rossz a mozdonyhelyzet Dombóváron.
Az újév egyik legörvendetesebb fejleménye volt Dombóváron, hogy igába állt a gyönyörű szépre felújított 116-os Szergej. A vasútfotósoknak további kedvező körülmény volt a csodás téli idő: sok-sok napsütés és többször hó is volt. És még a szokásosnál több, akár hosszabb vonat is jár a környéken, első sorban a Dombóvár–Bátaszék vonalon, mivel Kiskunhalas felől a vágányzárak miatt most nem lehet a 154-es vonalat kiszolgálni. A szokásos szerdai szekszárdi-pörbölyi tolatóson túl így szombatonként a kunfehértói tolatós is Dombóvár felől jön, továbbá az év eleji leállás után a heti ritmusú bajai ócskavasvonat is visszatért a rendszerbe. Ősszel pedig jónéhány cukorrépa-vonat is elrobogott Bajáról Kaposvárra, és akkor még a magánvasúti gabonavonatokról nem is beszéltünk.
Az alábbi galériában Fritz Gergely fotóit nézhetik meg a 116-os egyik januári kunfehértői köréről.











A MÁV-Start a jelek szerint azonban elég lassan reagál a megnövekedett dízeles vontatási igényekre, a dombóvári fűtőház jelenleg két M62-es mozdonyt, a 116-ost és a 210-est kínálja. Illetve még egy classic Szergej is tanyázik Dombóváron, de az nem játszik: a 151-esen az év egészében hóeke van, így a tehervonati közlekedésre nem adható ki.
A Szergejeken kívül az állomási tartalék remot Bobó, egy dög remot Dácsia, és egy bizonytalan beindíthatóságú másik remot Dácsia van a listán. Az elmúlt két hétben a két klasszikból a 210-est ráadásul Pécs elszívta, miven az ottani két remot (312, 332) mozdony közül is kiesett az egyik (a 329-es pedig szintén tartósan javít Dombóváron). A 210-es így újra eljutott Pélmonostorra, Drávafokra, Vajszlóra, továbbá Szigetvárra és Barcsra a helyi tolatós tehervonatok élén. Emiatt nem volt lutri, hogy az 50-es vonalra melyik Szergej jut: a 116-osra nagy biztonsággal számíthattunk.
Sajnos az aranykor nem tartott túl sokáig, a 210-es és a 116-os egy nap eltéréssel esett ki a múlt hét végén. Pénteken egyszerűen nem volt mit kiadni a Baján megrakott ócskavasvonatra, a szerelvényért el sem indultak. Szombatra a 210-es felállították a dombóváriak, így a rendes kunfehértói tolatóst el tudta vinni a szakadtságában is impozáns mozdony.
Hétfőn is neki lett volna a dolga, hogy az üres Eas-fordával elrobogjon Bajára, és a rakott ócskavasas kocsikat az új üresekre cserélje. A vonat először el sem tudott indulni Dombóvárról, a Szergej az állomáson fekve maradt. A tartalék bevitte a fűtőházba, ahol a szakik gyorsan felélesztették a 210-est, ami végül teljesíthette a feladatát, sokórás késéssel.
A helyzetet enyhítendő, információink szerint a Start reaktiválja a 2019-es B-vizsgája után pár hónappal leállított 235-ös Szergejt. Pontosabban leszerelték róla a hóekét, ugyanis a gép az utóbbi négy évet Nagykanizsán, a fűtőházban töltötte, ő volt a hóekés tartalék, télen-nyáron, így vonatok élén nem volt bevethető. A hóekéket most a szintén kevéssé megbízható műszaki állapotú 228-as kapta meg. Ha minden igaz, az azóta is szépséges M62 235-ös mozdonyt a napokban viszik vízellenállásra, ami után remélhetően visszatér a dél-dunántúli tehervonatok élére!
A MÁV-Start Szergejeire másutt már elég kevés szükség van. Dombóvár környékén kívül rendszeresen közlekedő classic szergejes tehervonatra csak Békéscsaba és Záhony térségében számíthatunk, így ezek a vonatok lassan kuriózumnak számítanak. Emiatt is nehezen belátható, hogy az egyébként más fűtőházakban tengődő, egyébként hadra fogható Szergejeket akut helyzetben miért nem csoportosítja át a Start. Az Emiget böngészve elegendő a szegedi vagy a szolnoki fűtőház állományát áttekintenünk. Mivel a Szeged környéki dízeles teherforgalmat a Cargo már nagyrészt saját mozdonyokkal továbbítja, a 096-os, a 109-es, illetve a 231-es Szergejeknek alig van dolguk. Sőt, a motorhiba miatt megállt 223-as alkatrészeiből néhány napja a 145-ös talpra állításával is elkészültek a szegedi fűtőház szakemberei. Emellett Szolnokon tengődik a 089-es és a 120-as gép is, amelyek ugyancsak bevethetőek lennének.
Az alábbi galériában Vörös Attila képeit nézhetik meg az akkor teljesen új 235-ösről a komlói tolatós élén 2020. februárjából, illetve egy bónuszkép Villányból, ahogy Magyarbólynál kilépő tehervonatával robog a mozdony.







A cikk elkészültét Fritz Gergely segítette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!