Megkezdődhetnek a futópróbák az Isztambul–Ankara nagysebességű vonalon

iho   ·   2014.04.14. 12:15
400px_tcdd_highspeed

Hamarosan kezdetét vehetik a futópróbák az Isztambult és Ankarát összekötő, 533 kilométer hosszú nagysebességű pályán – jelentette be a török nemzeti vasút, a TCDD (Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları) vezérigazgatója a napokban. Az első teszteket még csak negyven kilométer per órás sebességgel fogják végezni, majd fokozatos, tíz kilométer per órás tempóemelésekkel haladnak a kétszázötvenes üzemi sebesség felé. A leggyorsabb futópróbák idején a biztonsági határt jelentő száztíz százalékos tempóval, 275-tel fognak száguldani a szerelvények. A tesztfutások során nem kevesebb, mint 247 különböző paramétert vesznek majd számításba a pálya megfelelő minősége, a futásjóság biztosítása és a menet közbeni biztonság érdekében.

Törökország jelenlegi leghosszabb nagysebességű vonalának első, Eskişehir és Ankara közötti szakaszát 2009 márciusában adták át. A 250 kilométer per óra üzemi sebességű vonal Isztambult és Eskişehirt összekötő pályarészének építése nemrég fejeződött be. A munkálatokat huszonöt incidens – többek között számos kábellopás – késleltette, továbbá nehézségek adódtak Eskişehirben a pálya kialakításánál is.

Törökország középtávon tervezett nagysebességű vasúthálózata. Az Isztambul–Ankara vonalszakaszon hamarosan fel is vehetik a forgalmat<br>(forrás: Wikipédia)

A TCDD az első ütem, vagyis az Ankara és Eskişehir közötti vonalszakasz, valamint az abból Polatlınál leágazó konyai vonal nagysebességű forgalmához 2007-ben tizenkét HT65000-es sorozatú, hatrészes villamos motorvonatot szerzett be a CAF-tól, az isztambuli bővítéshez pedig tavaly júliusban rendelt meg a Siemenstől hét Velaro TR típusú, nagysebességű villamos motorvonatot. (A háromszáz kilométer per óra legnagyobb üzemi sebességű Velaro-szerelvényeket Magyarországon keresztül szállítja le a gyártó.)

A Railway Gazette arról ír, hogy az isztambuli, valamint a még építés alatt álló nagysebességű vonalak kiszolgálásához szükséges szerelvénymennyiség eléréséhez a vasúttársaság újabb tíz nagysebességű motorvonat beszerzésére írt ki tendert a napokban. A május kilencedikén záruló pályázat magába foglalja a vonatokhoz szükséges alkatrészek biztosítását és három évre szóló karbantartásukat is.

A CAF-szerelvények és a Siemens Velarói után lesz-e egy harmadik nagysebességű motorvonat-típus a török nagysebességű vasúthálózaton?<br>(fotó: Siemens)

Jelenleg három nagysebességű vonalon, az Ankara–Sivas, az Izmir–Polatlı, valamint az Eskişehir és Gebze közötti korridorvonal Bursa–Vezirhan szakaszán folyik konstrukciós munka Törökországban. A korridor átadását követően akár három óra körüli menetidőt is el lehet majd érni a török főváros és a történelmi múltú Isztambul között. A TCDD számításai szerint ehhez a hálózathoz legalább kilencven vonatra lesz szükség. A szerelvények egy része várhatóan a „nemzeti vonat” program keretében kifejleszteni kívánt, 250 kilométer per órás tempóra alkalmas villamos motorvonat lehet. A projektet a török járműgyártó Tülomsaş irányítja, az isztambuli és ankarai műszaki egyetemek szakmai tanácsokkal járulnak hozzá, az alkatrészek pedig számos helyi beszállítótól érkezhetnek majd.

Azt még nem tudni, pontosan mikor is adják át hivatalosan a vonalat, de a TCDD már bejelentette, naponta tizenhat járat közlekedik majd a két nagyváros között, három és fél órás menetidővel. 2015-ben a szolgáltatás tovább bővülhet Isztambul európai feléig a metropolisz ázsiai és európai oldalait összekötő Marmaray-alagút átadását követően – számol be a Railway Bulletin.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek