Meglepetés nélküli végeredmény a 3-as metró tenderén

iho   ·   2015.07.08. 16:15
00kicsi

A tendert harminchét, és opcionálisan hét, azaz összesen negyvennégy, hatkocsis szerelvényre írták ki. A részvételi szakaszban jelentkező huszonkét pályázó közül a 2014. december 30-i határidőig összesen heten adtak be érvényes jelentkezést. A részvételi szakasz lezárultával öt jelentkező: az észt Skinest Rail, a Škoda Transportation, az Alstom Transport, a Metrovagonmas és a CAF pályázata felelt meg a kiírásnak. A tizennégy fős bíráló bizottság az ajánlások és hiánypótlások vizsgálata után három ajánlatot: a Škodáét a végleges ajánlat hiánya miatt, a Skinestét a nem megfelelő műszaki követelmények miatt utasította vissza, a CAF az együttműködést megköszönve magától lépett vissza (az Alstom pályázatának elbírálását a BKV közleménye nem említi).

Felújítva még huszonöt évet futhatnak<br>(forrás: VEKE-archívum)

Az egyetlen érvényes, győztes ajánlat a kocsik eredeti gyártójának (Mityisinszkij) jogutódjától, az orosz Metrovagonmastól érkezett, Az alapkiírásban szereplő 37 szerelvény felújítására, az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások és eszközök szállítására közel 220 millió eurós (219 millió 199 ezer 524 euró) ajánlatot tett. A korszerűsítés után még huszonöt évig futhatnak a szerelvények.

Milyen előnyökkel jár az orosz felújítás? Az energiatakarékosabb, korszerűbb hajtáson kívül több biztonsági rendszert (automatikus tűzjelző és -oltó berendezések, átjárható kocsivégi ajtók) építenek be, megújul az AVR, azaz az automatikus vonatvezető rendszer is. Az utastér szellőztetésére álló helyzetben, akkumulátorról is üzemelő ventillátorokat építenek be, új utastájékoztató eszközöket kapnak a kocsik, csendesebb, kényelmesebb lesz az utazás. A felújítás emellett a BKV-nak jobban megéri, mint az új szerelvények vásárlása: az Alstom vonatok kocsinként 1,2 millió euróba, az orosz kocsik felújítása (visszaosztva) 864 ezerbe kerül. Azt azért tegyük hozzá, a vadonatúj Alstom-szerelvények nem huszonöt, hanem legalább harminc évig futhatnának.

A szerződés megkötését július 20-ára tervezik, az első szerelvények a szerződéskötést követő 16-18 hónap múlva érkezhetnek meg. Az Origo egy, Tarlós István főpolgármesterrel készített nagyinterjúban a metrókocsikra is rákérdezett. A portál szerint – az interjú még a tender végeredményének kihirdetése előtt készült – a hatvanmilliárdos hitelkeret kevésnek tűnik (a cikk írásának napján, július 8-án ez közel 189 millió euró). A főpolgármester szerint a fővárosnak megvan a fedezete, hogy akár saját forrásból is kiegészíthessék az összeget. Szorosan kapcsolódhat a témához, hogy Tarlós István szerint szeptember végéig születhet megoldás a BKV adósságállományának kormányzati átvállalására is. A 3-as metró isnfrastruktúrájának felújítására hamarosan újabb közbeszerzést írnak ki.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.