Megszavazták a stuttgarti óriásprojektet
A Stuttgart 21 elnevezésű nagyberuházást a vasárnap tartott népszavazás késő esti eredményei szerint a szavazópolgárok többsége támogatásáról biztosította. Hivatalos bejelentés szerint a tartományi szavazók mintegy 58,8 százaléka voksolt a megaprojekt mellett, míg 41,2 százalék ellene.
Baden-Württemberg tartományban mintegy 7,6 millióan járulhattak az urnák elé, hogy döntsenek a közel 4,5 milliárd eurós (több mint 1200 milliárd forint értékű) nagyberuházásról, amely ellen tavaly ősszel rendkívül heves és brutális hatósági fellépést kiváltó tüntetések voltak. A régi pályaudvar bontásának megkezdésekor tízezrek vonultak az utcákra, hogy tiltakozzanak a gigantikus fejlesztés ellen.
Winfried Kretschmann, a zöldek miniszterelnöke késő este elismerte a vereséget, és közölte, hogy a nagyberuházás elkészül. „Elfogadjuk a népszavazási eredményt” – hangoztatta a projektet ellenző kormányfő.
A vasárnapi szavazás előestéjén a felmérések még fordított eredményt jósoltak, azt valószínűsítve, hogy a Stuttgart 21 ellenzői lesznek csekély fölényben.
Az ellenzők nem csupán a csillagászati költségek miatt tiltakoztak, de megkérdőjelezték a stuttgarti főpályaudvar teljes átrendezését előirányzó megaberuházás célszerűségét. A terv szerint egyébként a főpályaudvar egyfajta földalatti átmenő pályaudvarrá válik, különböző csatlakozó vonalakkal, illetve alagutakkal. A feleslegessé váló felszíni vágányok helyén pedig mintegy 100 hektárnyi terület szabadul fel, amit városfejlesztési projektekre használnának. A hatalmas beruházás ellenfelei úgy vélekedtek, hogy a projekt túl drága és túlságosan gigantikus Stuttgart méreteihez képest, továbbá rendkívül kedvezőtlen környezetvédelmi hatásokkal járna.
A beruházást még a korábbi kereszténydemokrata kormány határozta el, a tavasszal hatalomra került, a zöldekből és a szociáldemokratákból álló kormány azonban népszavazást írt ki. A projekt egyébként a koalíciót is megosztotta, a zöldek ugyanis ellenezték, a szociáldemokraták támogatták azt. Németország első zöld tartományi miniszterelnöke, Winfried Kretschmann az egyik leghevesebb ellenzőnek számított, ily módon a referendum eredménye a zöldek közvetett veresége is.
A támogatók – köztük a szövetségi kormány vezető politikusai – ezzel szemben azzal érveltek, hogy a beruházás a régió jövőjét célzó befektetés, az egész térséget összekapcsolja az európai gyorsvasúthálózattal, továbbá számos munkahelyet teremt. Felhívták a figyelmet arra is, hogy a projektről történő esetleges lemondás a kártérítések miatt mintegy 1,5 milliárd euróba került volna.
Az előzetes tervek szerint az egyik legnagyobbnak számító európai infrastrukturális beruházás teljes egészében 2016-ra készül el. Nagy kérdés, hogy a legbiztonságosabbnak mondott 4,5 milliárd eurós költséghatár tartható-e.