Megszorítás a prágai tömegközlekedésben

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2012.09.06. 16:30
00

Gyökeres változás állt be a prágai tömegközlekedésben szeptember elsején. A városi közgyűlés augusztus közepén, két héttel a tervezett bevezetés előtt szentesítette a ROPID (a BKK prágai megfelelője – Regionální organizátor pražské integrované dopravy) által tervezett változtatásokat. Ilyen méretű átszervezésre több mint 25 éve nem volt példa. Akkor (1985-ben) a metró B (sárga) vonalának megnyitása miatt szervezték át a tömegközlekedési rendszert.

A ROPID képviselői, valamint a fővárosi közgyűlés tagjai 400 ezer koronás (körülbelül 4,4 millió forint) költségcsökkentést várnak az átszervezéstől.

Az átalakított prágai hálózat térképe<br>(forrás: DPP)

A most bevezetett változások a cseh főváros tömegközlekedésének egészére hatással vannak. Ezt bizonyítja, hogy az eddigi 24 villamosjárat közül csak nyolc esetében marad minden a régi. Az autóbuszjáratoknál még rosszabb a helyzet. Egyedül a metró vonalain és a petříni felvonónál nem változott a menetrend.

A legszembetűnőbb változás a villamosközlekedésben a 15-ös, 19-es és a 21-es számú járatok megszüntetése. Ezek részleges pótlását más járatok átirányításával biztosítják, vagy az utasokat egy átszállásra kényszerítik.

Bevezettek több úgynevezett gerincjáratot, amelyek hosszú útvonalon, az egész fővárost átszelve kelet-nyugati, illetve észak-déli irányban közlekednek. Ilyen a 3-as (Kobylisy–Sídliště Modřany), a 9-es (Sídliště Řepy–Spojovací), a 11-es (Olšanské hřbitovy–Spořilov), a 17-es (Vozovna Kobylisy–Sídliště Modřany), és a 22-es (Bílá Hora–Nádraží Hostivař) járat. A gerincjáratok legfőbb előnye, hogy csúcsidőben négy percenként közlekednek, hétvégén 7,5 percenkenként, az esti órákban pedig 10 perc a várakozási idő.

A gerincjáratokon kívül további villamosjáratok is négyperces követéssel közlekednek a főváros központjában. Ezt úgy oldották meg a tervezők, hogy a belvárosban egy-egy járatpár ugyanazon az útvonalon közlekedik, majd a két járat a külső kerületekben válik szét más végállomásra közlekedve. Lássunk egy példát: az 1+25 járatpár esetében a Petřinyről induló 1-es járat, valamint a Vypichről induló 25-ös járat a Hradčanská megállótól Palmovka megállóig ugyanazon az útvonalon közlekedik, majd a Palmovkától újra szétválnak, az 1-es a Spojovací végállomásra, a 25-ös pedig a Lehovec végállomásra megy.

Immár archív kép, nincs többé 19-es villamos Prágában<br>(fotó: Tevan Imre)

Az autóbuszjáratok nagy részét is átszervezték, a ROPID szóvivőjének szavaival élve „optimalizálták” a járatokat, kielégítve az utasok mai igényeit. Fő szempontként szerepel a párhuzamos közlekedés megszüntetése ott, ahol ez lehetséges, így például sok autóbusz útvonalát lerövidítették, a peremkerületekről közlekedő járatok ezentúl csupán a villamosok végállomásáig szállítják az utasokat. Alapjában véve elmondható, hogy a buszjáratok vonalai rövidebbek lettek, sok esetben átszállásra kényszerítve az utasokat.

Szisztematikus változtatásként kell megemlíteni az úgynevezett metrobuszjáratok bevezetését. Ezek hosszú útvonalon közlekednek, észak-dél, illetve kelet-nyugat irányban, s minden esetben valamelyik metróvonalhoz (esetenként több metróvonalat is összekötve) szállítják az utazókat. Rövid, csúcsidőben 6-8 perces követéssel közlekednek, völgyidőben, és az esti órákban ez 15-20 percet tesz ki. A metróbuszjáratok többségét csuklós buszok szolgálják ki, biztosítva ezzel a szükséges kapacitást. Szeptember 1-től 38 ilyen járat közlekedik Prága utcáin.

A metró és a kapcsolódó metróbuszok hálózata<br>(forrás: DPP)

Az első napok tapasztalatai, legfőképpen a hétfői iskolakezdés napja megcáfolta sokak aggodalmát, semmiféle káosz, vagy összeomlás nem történt a közlekedésben. Persze mindig vannak olyanok, akikre negatív hatással vannak a változások, bosszúságot, s kellemetlenséget okoznak, ezek részaránya az elsődleges tapasztalatok alapján 30-40 százalék. Bár hozzá kell tenni, csaknem az összes kerület polgármestere ellenzi a változásokat. Az átszervezés a lakosság mindennapi életére gyakorolt hatása kerületenként változó, van ahol csak kozmetikai jellegűek a változások, van viszont olyan városrész is, ahol a járatkiesés, vagy a járműkapacitások csökkentése elég nagy mértékű. A városvezetés ígérete szerint azonban a mostani újítások nem sziklaszilárdak, változtatásra természetesen van lehetőség, amennyiben beigazolódik a szükségessége.

 Karosa Citybus 18M típusú csuklósbusz 140-es METROBUS járatként a Tupolevova megállóban (Prága, 9.kerület)<br>(fotó: a szerző)

Kapcsolódó hírek