Megújítanák Győr vasúti közlekedését

Mózes Krisztián   ·   2011.07.12. 11:25
kiskep

Egy győrújbaráti építész diplomamunkájában foglalkozott a leendő marcalvárosi vasútállomással, s annak látványterve mellett az elővárosi közlekedés javítása is szerepelt a dolgozatában. Elképzelései nem az elsők a témában.

Győr központjában állva is érezhetjük, hogy az egymásba érő autóbuszok által szállított óriási utasmennyiséget minden bizonnyal több irányban is kötöttpályára kellene terelni. Felmerült már villamos létesítése a megyeszékhelyen, de talán még kézenfekvőbb a sokszor mellőzött, s az utóbbi időben újra felfedezett városon belüli nagyvasúti forgalom élénkítése. Ehhez csupán egy rövid szakaszon, a celldömölki 10-es számú vonal és a hegyeshalmi 1-es fővonal között kellene új útvonalon vágányokat fektetni, s itt lehetne létesíteni Győr talán legrégebb óta hiányolt, marcalvárosi vasútállomását. A névadó lakótelepen ugyanis körülbelül húszezer ember él, s a vasúti kapcsolat segítségével számítások szerint öt perc alatt a központba, a főpályaudvarra lehet érni – ma ez busszal ennek többszöröse. A város legnagyobb lakótelepén élők mellett mások is előnyét láthatnák a kialakuló győri körvasútnak.

Győr és a vasút elválaszthatatlan társak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy érkezésének másnapján, október 26-án a MÁV-TRAKCIÓ első TRAXX mozdonya Győrben mutatkozott be a Vasútgépész napok illusztris közönségének (a szerző felvétele)

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, s annak helyi tagszervezete is már évek óta foglalkozik a témával. A VEKE tervei szerint Győr-Újváros és Győr-Adyváros névvel új vasúti megállóhelyeket kellene létesíteni a városon belüli kötöttpályás közlekedés kihasználásának ösztönzésére, s a meglévő állomásokat is utasbarátabbá, vonzóbbá szükséges tenni. Szorgalmazzák a ménfőcsanaki Tescónál egy megállóhely kialakítását – itt is csak megállás nélkül elszáguld a vonat, holott a sínek az áruházhoz közel futnak. Szintén a közelben, a nemrégiben épült Mediterrán lakópark mellett sincs vasútállomás, pedig itt is kis költséggel kialakítható egy megállóhely – ezzel ráadásul a lakók is értékes perceket nyerhetnek utazásaik során. A tervek között szerepel a veszprémi vonal nyomvonalának megváltoztatása is, úgy, hogy Győr-Szabadhegy után a jelenleg vasúttal egyelőre kiszolgálatlan Győrújbarát települést is érintse.

A VEKE városon belüli nagyvasúti közlekedésre vonatkozó tervei (forrás: VEKE)

A VEKE ezek mellett nagyobb régióban is gondolkodik, egy hazánkban vidéki városok esetében példa nélkülinek mondható elővárosi közlekedési rendszert szeretnének megvalósítani, amelyhez bevonnák a jelenleg, 2007 óta szüneteltetett Kisbér–Pápa vonalszakaszt is. Ennek keretében Győr–Veszprémvarsány–Pápa–Csorna–Győr viszonylatú szerelvények szállíthatnák az utasokat, csatlakozva a környező vonalak szerelvényeihez, sőt, veszprémi és kisbéri közvetlen kocsikat továbbítva. A forgalmat korszerű (például Desiro) motorvonatokkal bonyolítva ennek technológiai ideje is pár percre csökkenthető, s az utazási színvonal is a maihoz képest igen magasra emelhető.

A megyei szintű, elővárosi közlekedés megoldására irányuló tervek (forrás: VEKE)

Az, hogy a város számít a tömegközlekedésre, azért is bizonyos, mert 750 millió forintot különítettek el az elővárosi fejlesztések előkészítésére – tervezésre, megvalósíthatósági tanulmányokra. Igaz, konkrét közbeszerzési kiírás még történt a témában.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Száz százalékban hazai

iho   ·   2021.03.04. 15:45

A NIF Zrt. beruházásában, a Prolan Zrt. kivitelezésében ától cettig magyar fejlesztésű komponensekből épült ki a központi forgalomirányítás az újszászi oldalban, illetve a Pusztaszabolcs–Dombóvár szakaszon.