Megújítja távolsági mozdonyparkját az Amtrak

iho/vasút   ·   2018.12.30. 14:00
400px_amtrak_siemens_charger

A húszévnyi alkatrészellátást és műszaki segítségnyújtást is magába foglaló beruházás 744 millió dollár (körülbelül 210 milliárd forint) értéket képvisel, vagyis egy Charger ára hozzávetőlegesen tízmillió dollár (közel hárommilliárd forint).

Az Amtrak idén júniusban írt ki közbeszerzést a kilencvenes években gyártott, mára kiöregedőben lévő General Electric P42-es dízel-villamos mozdonyok – ismertebb nevükön a Genesisek – leváltására. Az új mozdonyok híres, nagy távolságú járatokon fognak dolgozni: a Washington és a floridai Sandford között közlekedő, autókat is szállító Auto Train, a Chicago és a kaliforniai Oakland között a fél kontinenst átszelő California Zephyr, a Chicagót Seattle-lel összekötő Empire Builder, valamint a nyugati partot észak–déli irányban, Seattle és Los Angeles között közlekedő Coast Starlight élén tervezi bevetni az Amtrak. A mozdonyokat a Buy America („Vegyél amerikait”) törvénynek megfelelően az USA-ban, a kaliforniai Sacramentóban található üzemében építi meg a Siemens Mobility. Az első gépek várhatóan 2021 őszén állhatnak forgalomba, a hetvenötödik Charger pedig a tervek szerint 2024 végén kezdhet el közlekedni – jelenti az International Railway Journal.

Hetvenöt Charger állhat forgalomba hamarosan USA-szerte az Amtrak nagytávolságú járatain (forrás: Railway Gazette)

A Siemens a Vectron-platformon és a keleti parti Northeast Corridoron közlekedő ACS-64 Cities Sprinter villanymozdonyok alapjain alakította ki a Chargert. A típusból először 2014-ben Illinois állam közlekedési hivatala rendelt több állam nevében az állami támogatású Amtrak-szolgáltatások számára. Az összesen akár kétszázhuszonöt – ebből az Amtrak-szolgáltatásokhoz legfeljebb százötven – gép vásárlását is lehetővé tevő keretszerződésből azóta már számos állam és vasúttársaság igényelt mozdonyokat.

A négytengelyes, százhuszonöt mérföld (kétszázegy kilométer) per óra legnagyobb üzemi sebességű, százhúsz tonnás SC-44-es dízel-villamos mozdonyokat tizenhathengeres, 4400 lóerős (3300 kilowattos) Cummins QSK95 dízelerőforrás hajtja, mely eleget tesz az amerikai Tier 4-es szintű környezetvédelmi szabványnak. Az indító nyomaték 290 kilonewton, a folyamatos vonóerő 275 kilonewton. A távolsági Chargerekbe nagyobb üzemanyagtartályt építenek be. Jelenleg már hetvennél is több Charger dolgozik USA-szerte, a gépek évente összesen körülbelül ötmillió kilométert tesznek meg. A típus beváltotta az Egyesült Államokban a hozzá fűzött reményeket az intercity-forgalomban – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

LokoPiknik a Füstiben: motorkocsikkal és Szergejekkel, köztük a felújított M62 001-gyel, ACSEV Boros Bénivel és szlovák járművekkel

iho/vasút   ·   2025.09.22. 12:00

A vasút két évszázadáról szeptember 27-én és 28-án a Magyar Vasúttörténeti Parkban megemlékező hétvége központi témája a motorkocsik világa és az idén hatvanéves Szergej dízelmozdonyok lesznek. Bemutatkozik a tompító nélküli M62 001 is, amitől biztosan dübörög majd a környék!

Vasút Nagyvasút

Folytatódik a pécsi fővonal karbantartása

MÁV/iho   ·   2025.09.19. 15:00

Szeptember 23-ától három hétig pótlóbuszok közlekednek Dombóvár, Szentlőrinc és Pécs között. A kiemelt karbantartás célja a sebességkorlátozások megszüntetése, a Budapest és Pécs közötti vonatközlekedés pontosabbá tétele.