Megújul a VDL Citea
Kompromisszumok nélküli elektromos buszokat ígér a holland gyártó, akár hatszáz kilométeres hatótávval.
Akinek esetleg nem lenne ismerős a címben említett három betű, az ne gondolja, hogy holmi feltörekvő start upról van szó: a hollandiai központú cégnek több évtizedes múltja van a buszgyártás területén, hiszen olyan cégek tudását és tapasztalatát viszik tovább, mint például a DAF Bus, a Berkhof, a Jonckeere és a Bova. Trolibuszokat több mint negyedszázada, elektromos buszokat 2013 óta, tehát nyolc éve gyártanak – több mint 750 járműről beszélünk, amik összesen 100 millió kilométert futottak tíz különböző európai országban, így mára elég komoly tapasztalat halmozódott fel a VDL-nél ezen a területen (is).
Ennyi év után viszont elérkezettnek látták az időt a típus megújítására, ami ezúttal már nem egy alapvetően dízelbusz-koncepció átalakítása, hanem egy eredetileg is elektromos meghajtásúnak tervezett jármű.
A sajtótájékoztatóban öt lényeges innovációra hívják fel a figyelmet:
- Padlóbavázba integrált akkumulátorok: ezek jobb tömegeloszlást és alacsonyabb súlypontot biztosítanak a busznak, az utastér elrendezése is szabadabban variálható. Az akkumulátorok kapacitása a standard, tizenkét méteres változat esetén 490 kWh is lehet, amivel – a domborzattól, az utasterheléstől és az időjárástól függően – 5-600 kilométeres hatótávot ígér a VDL az akkumulátorok teljes élettartama alatt. Extrém hidegben (értsd: –15 Celsius fok) a hatótáv 250 kilométerre csökken, de erre leginkább csak a Skandináv piacon van példa, a legtöbb európai országban ezzel a teljesítménnyel már bőven alkalmasak a dízelbuszok kiváltására, nem kell többletjármű.
- Kompozit oldalváz: tizenöt százalékkal könnyebb a hagyományos acél oldalváznál, egyrészből áll az egész, tehát egyszerűbben, gyorsabban gyártható, továbbá a zaj- és hőszigetelése is jobb (a javíthatóság terén viszont felvet kérdéseket).
- Korszerűbb klímaszabályzás: a járművezető teljesen a fülke hőmérsékletét teljesen különállóan tudja szabályozni az utastértől, viszont az utastér minden pontján egyenletes hűtést/fűtést ígér a cég.
- Ergonomikus vezetői környezet: jobb vezetőülés pozíció, tágabb határok között állítható kormánykerék, műszerfal és pedálok, könnyebben tekerhető kormány, zárt(abb) fülke.
- Új energia-menedzsment: a kétrétegű oldalablakok jobb szigetelést biztosítanak, így a hűtés/fűtés alacsonyabb energiabefektetéssel valósítható meg, emellett aerodinamikusabb lett a busz, csökkent a tömege, új vezérlőszoftvereket kapott – ezeknek és számos egyéb, kisebb-nagyobb újításoknak köszönhetően a busz energiafelhasználása körülbelül huszonöt százalékkal csökkent az elődmodellhez képest.
A fentieken túl egyelőre még annyit lehet tudni, hogy az új típuscsalád négyféle hosszban készül majd:
- teljesen alacsonypadlós kivitelben 12,2 méteres szólóként, illetve
- 18,1 méteres csuklósként, Low Entry (csak a második ajtóig alacsonypadlós) kivitelben pedig 12,2, 13,5, illetve 14,9 méteres hosszúságokban,
de csak ez utóbbit kínálja három tengellyel a cég, még a 13,5 méteres változat is kéttengelyes lesz.
Sajnos manapság már kuriózumnak számít, de a VDL hangsúlyozza, hogy az új Citea is nyugat-európai gyártású marad; jármű alkatrészeinek több mint nyolcvan százaléka egy 1250 kilométeres sugarú körön belül készül, ami a kevesebb szállítás miatt már elve a gyártást is környezetkímélőbbé teszi.
Az új Citea bemutatója az eredeti tervek szerint a Busworldön lett volna, de a rendezvény idén elmaradt, így várhatóan novemberben lehet majd először élőben is megcsodálni az új buszokat a meghívottaknak.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!