Megújult a Rosenbauer AT

iho/közút   ·   2011.11.19. 10:30
kiskep

Hazánkban a rendszerváltást követően a Rába első 1994-es tűzoltóautó-építési próbálkozása nem volt egy sikertörténet, de a gyár még mindig a lánglovagokban látja egyik lehetséges nagy megrendelőjét. Ennek fényében már készül is a győri cég prototípus tűzoltója a tűzoltók által nem nagyon kedvelt Heros Kft. felépítményével.

Az MAN TGM alapú RLFA 3000<br>(fotók: Rosenbauer)

Hasonló módon készülnek a Rosenbauer járművei is, azzal az „apró” különbséggel, hogy a járóképes gyári teherautó-alvázat a fülkével együtt szétszerelik. (Nálunk a gépészeti egységet és az alvázat nem szedik darabokra.) Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy csak egy csupasz váz marad a teherautóból. Majd erre a vázra kezdik építeni a tűzoltóautót, miközben – tekintettel a nagyobb igénybevételre – megerősítik az egész szerkezetet. Innentől kezdve a jármű minden egyes hibájáért a Rosenbauer felel.

A teljes AT család

Az AT tűzoltóautó-család a legsikeresebb terméke a német cégnek. A legújabb generáció négyféle járművet tartalmaz, amelyek tíz és húsz tonna közötti össztömegtartományba esnek. Ezek a Rosenbauernél szokásos módon MAN vagy Mercedes műszaki alapokon nyugszanak. A kocsik maximum 7500 literes tartályt kaphatnak. A teljes felépítmény pedig rozsdamentes anyagokból készül.

A prototípusjármű

Számos érdekes újítást találhatunk ezeken a tűzoltóautókon. Az egyik ilyen a hatalmas üvegezett hátsó ajtó, amibe a könnyű ki- és beszállást elősegítő lépcsőt is beépítettek. Ezt úgy alakították ki, hogy félig nyitott ajtónál is gyorsan el lehessen hagyni a járművet akár légzőkészülékkel is. A LED-es megkülönböztető jelzések használata már nem kuriózum, de a LED-alapú munkalámpák alkalmazása mindenképpen figyelemreméltó. Formatervezők bevonásával alakították ki a tárolórekeszeket és szekrényeket, hogy minél jobban kihasználhassák a rendelkezésre álló teret. Az ugyanahhoz a feladathoz tartozó felszerelések színazonosítót is kaptak, hogy egyszerűbb legyen megtalálni őket. Legnagyobb újdonság egy a fülkében elhelyezett LCD kijelző, amellyel a járműfunkciót lehet szabályozni. Ezt a ma megszokottól eltérően nem érintőképernyősre tervezték, hanem a kijelző keretére helyezték el a nagyméretű „gombokat”, hogy kesztyűben is használhassák az eszközt a lánglovagok.

Arra sajnos nem számíthatunk, hogy hazánkban tömegesen elterjednének az új AT-k. Pláne az állami és önkormányzati tűzoltóságoknál kevés erre az esély, ők ugyanis örülhetnek, ha néhány felújított járműhöz hozzájutnak. Viszont néhány létesítményi tűzoltóság valószínűleg vásárol majd az új típusból.

Kapcsolódó hírek

Közút Zöldút Haszonjármű Alternatív hajtás

Szénhidrogén alapú üzemanyaggal működő hatótávolság megnövelővel ellátott e-teherautókat tesztel a Scania és a DHL

iho/közút   ·   2025.03.29. 15:30

Jegyezzük meg: Extended Range Electric Vehicle, azaz EREV. A kiterjesztett hatótávolságú villanyautót átmeneti megoldásnak szánják az üggyel foglalkozók. Mindaddig lesz benne ráció, ameddig nem épül ki teljesen a megfelelő hatótávolságú e-járműveket kiszolgáló töltőinfrastruktúra.