Megyei vasúti és buszbérletet ígért Lázár János

iho   ·   2022.11.25. 18:00
00_lazar_iger

A december 1-jétől a közlekedésért is felelős miniszter Debrecenben beszélt először az ágazatot érintő terveiről.

A hajdú-bihari kereskedelmi és iparkamara gazdasági fórumán előadó tárcavezető a helyszínre való tekintettel több debreceni, kelet-magyarországi fejlesztést is megígért:

  • A Debrecen és Nagyvárad közötti vasútvillamos előkészítése (72 kilométer)
  • Az intermodális csomópont megépítése (új buszállomás a vasútállomás mellett)
  • Debrecen keleti elkerülőútjának kivitelezése (22 kilométer hosszon, a 47-es és 471-es főutak között)
  • Az M4-es autóút hiányzó szakaszának megépítése (Törökszentmiklós–Debrecen)
  • Az M49 autóút megépítése (az M3-tól [Őr] a határig [Csenger] Szatmárnémeti felé)
  • A 47-es főút négysávosítása Debrecen és Békéscsaba között
  • A debreceni repülőtér fejlesztése kétmilliós éves forgalomra

A vidék fejlesztése általában is nagy hangsúlyt kapott Lázár előadásában, elsősorban munkaerőpiaci megközelítésben. A közlekedési mobilitás a miniszter szerint a társadalmi mobilitás eszköze is. Azt kell elérni, hogy legfeljebb 25 perc alatt lehessen vidékről ingázni a nagyvárosokba, mert ha ez lassabban megy, akkor a munkavállaló ösztönzést érez arra, hogy be is költözzön.

Ennek ellenére Budapestnek is ígért fejlesztéseket a miniszter, bár ezeknél mindenképpen érdemes megvizsgálni, hogy valójában mennyire a fővárosi közlekedés fejlesztését szolgálják.

  • Budapest–Belgrád vasút rekonstrukciójának felgyorsítása (az északi, azaz a fővároson belüli szakasz is)
  • V0
  • A déli körvasút projektje az elővárosi közlekedés fejlesztése céljából
  • A teljes HÉV-rendszer felújítása (úgy tűnik, itt már csak helyben felújításról van szó, tehát nem az 5-ös metróról, illetve nem a gödöllői hév és a 2-es metró összekötéséről)
  • Kolozsvári gyorsvasút (itt annyiban érintett Budapest, hogy a korábbi tervek szerint ennek első szakasza a ferihegyi repteret is érintő, új nyomvonalon futó szakasz lenne Kőbánya-Kispest és Monor között)

A miniszter a megyei bérletet is a BKK-bérlettel összehasonlítva vezette föl, utalt rá, hogy az ára is hasonló lehetne a havi 9500 forintos budapesti bérlethez. Ezért egy megyén belül korlátlanul lehetne igénybe venni a vasutat és a Volánbuszt is. Információink szerint a nagyvárosok helyi közlekedésére is kiterjesztenék a megyei bérleteket, ahol lehet. Úgy tudjuk, a korábbi tervekben két és három megyére szóló változatok is helyet kaptak. Ez némileg orvosolhatná azt az anomáliát, ami a megyebeosztás és a tényleges közlekedési kapcsolatok néhol erősen eltérő földrajzából adódik. Például furcsa lenne, ha a kecskeméti autógyárba Bajáról, 110 kilométerről lehetne kedvezményesen ingázni, de 20 kilométerről, Nagykőrösről nem.

Lázár említést tett néhány további elvről is, amely miniszteri programjában szerepet kap, bár ezeknél a témáknál egyelőre homályosabbak a konkrétumok.

Meghirdette például, hogy vége az autósok üldözésének, „gőgből nem lehet többé megbélyegezni”, népnevelési szándékkal, „inkvizícióval” üldözni az autósokat a szabályozás, a közvélekedés, a politika szintjén, de azt nem árulta el, milyen eddigi intézkedéseket sorol ide. Azt viszont leszögezte, ő is a kötöttpályás közlekedésben hisz, emelni kell a vasút színvonalát (járműbeszerzéseket és pályafelújításokat ígért), de amíg nem lesz jó ez a színvonal, támogatni kell az autós közlekedést is.

A MÁV-csoport és a Volánbusz összevonását folytatni kívánja: „ami eddig történt szép, de nem sokat jelent” – mondta. Elsősorban szervezeti változtatásokat tervez, nem személyieket. A cél, hogy a MÁV–Volán-csoport tíz év alatt vállalatszerűbben működő, profittermelő, a gazdasági versenyképességet támogató partnere legyen a magyar vállalkozásoknak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek