Menetrend szerinti forgalomban Svédország első üzemanyagcellás motorvonata
Östersund a honállomása annak az Alstom Coradia iLint motorvonatnak, amelyik augusztus végén állt forgalomba a dízelek alternatívájaként, a szén-dioxid-mentesség jegyében.
Az első üzemanyagcellás Coradia iLint motorvonatot 2016-ban mutatták be, azóta már több nyugat-európai országban is csendben, fokozatosan veszik át a kiöregedett dízelszerelvények helyét. Az első két motorvonat Németországban állt forgalomba 2018-ban és azóta már túl vannak a százezer kilométeres futásteljesítményen. A pozitív tapasztalatok alapján azóta további negyvenegy motorvonatra érkezett megrendelés csak a DB-től. Továbbá már futnak az ÖBB és a holland NS állományában is. Olaszországból 2020 végéig tizennégy szerelvényre érkezett megrendelés. Egy kétkocsis egység háromszáz utas szálíltására alkalmas, maximum 140 kilométer/órás sebességgel és akár ezer kilométeres hatótávval.
Az Alstom Coradia iLint megkapta az „European Railway Award 2021“ díjat is, az alternatív meghajtásúak között legelsőként. Mind a díj, mind pedig az eddig eladások bizonyítják, hogy létjogosultsága van a hidrogénüzemmódnak, illetve az üzemanyagcellás meghajtásnak a vasút területén. Egy megszokott dízelmotorvonat kiváltásával éves szinten négyszáz dízelüzemű személyautóéval azonos szén-dioxid-kibocsátással csökkenthető a környezeti terhelés.
Svédország meghatározó piaca az Alstomnak, több mint ezer vasúti járművük fut az országban, összesen tizenkilenc karbantartó-javító műhely létesült eddig a francia gyártóval közösen, és immáron a hidrogénmeghajtásnál is megérkezett az áttörés.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!