Menetrend szerinti forgalomban Svédország első üzemanyagcellás motorvonata

Kiss Bertalan   ·   2021.09.01. 15:00
00_coradia_ilint_svedorszag

Östersund a honállomása annak az Alstom Coradia iLint motorvonatnak, amelyik augusztus végén állt forgalomba a dízelek alternatívájaként, a szén-dioxid-mentesség jegyében.

Az első üzemanyagcellás Coradia iLint motorvonatot 2016-ban mutatták be, azóta már több nyugat-európai országban is csendben, fokozatosan veszik át a kiöregedett dízelszerelvények helyét. Az első két motorvonat Németországban állt forgalomba 2018-ban és azóta már túl vannak a százezer kilométeres futásteljesítményen. A pozitív tapasztalatok alapján azóta további negyvenegy motorvonatra érkezett megrendelés csak a DB-től. Továbbá már futnak az ÖBB és a holland NS állományában is. Olaszországból 2020 végéig tizennégy szerelvényre érkezett megrendelés. Egy kétkocsis egység háromszáz utas szálíltására alkalmas, maximum 140 kilométer/órás sebességgel és akár ezer kilométeres hatótávval.

Az első svédországi Alstom Coradia iLint

Az Alstom Coradia iLint megkapta az „European Railway Award 2021“ díjat is, az alternatív meghajtásúak között legelsőként. Mind a díj, mind pedig az eddig eladások bizonyítják, hogy létjogosultsága van a hidrogénüzemmódnak, illetve az üzemanyagcellás meghajtásnak a vasút területén. Egy megszokott dízelmotorvonat kiváltásával éves szinten négyszáz dízelüzemű személyautóéval azonos szén-dioxid-kibocsátással csökkenthető a környezeti terhelés.

A szerelvény szerkezeti vázlata

Svédország meghatározó piaca az Alstomnak, több mint ezer vasúti járművük fut az országban, összesen tizenkilenc karbantartó-javító műhely létesült eddig a francia gyártóval közösen, és immáron a hidrogénmeghajtásnál is megérkezett az áttörés.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek